Brev:
Udmalkning, vægt og påklædning
11. september 2007
Alder:
1 mdr.
Udmalkning, vægt og påklædning
Kære Helen
Tak for en dejlig brevkasse. Det er skønt at kunne stille de store og små spørgsmål når de dukker op og der er lang tid til næste besøg af sundhedsplejersken.
Marc er fra 1. aug og dermed 5½ uge gammel. Han vejede 3910 og målte 52 cm ved fødslen
I forhold til amning, så skal jeg tilbage på arbejde når han er 4 mdr (så går hans far på barsel i 4 mdr). Jeg ville jo gerne opbygge et lager af frossen modermælk til dem (til dagen) og så selv fortsætte med amningen aften, nat og morgen. Kan jeg begynde nu – med at malke ud – uden at forstyrre den nuværende amning?
Jeg har som udgangspunkt perioder med megen mælk og så – her i den sidste uge dage/aftener hvor der ikke synes at være lige så meget og hvor han vil spise hele tiden (hver time).
Når mælken skal fryses – hvor store portioner vil være passende til et måltid når han er 4 mdr?
Jeg har også et spørgsmål om hans vækst. Ved hans 5-ugers undersøgelse vejede han 5,4 kg og var 61cm lang!! Er det for meget? Han ligger nu ude i de små procenter i vækstkurverne. Skal jeg bare fortsætte med at lade ham spise det han vil? Jeg troede ikke jeg kunne gøre ham for stor, når jeg ammede.
Endelig er årstiden jo ved at skifte og dermed behovet for hans påklædning – men jeg er tvivl om hvad der er en rimelig påklædningstommelfingerregel??
Indenfor er der 21-22 grader, og når han ligger ude (hvor der er alt mellem 15-20 grader). Udenfor ligger han enten i Voksipose eller med dyne i liften. Jeg er gået fra de kortærmede body’er til de langærmede – men jeg synes lidt at give en strik/velourtrøje ud over en langærmet body er lidt i overkanten – så hans påklædning bliver egentlig enten lidt i overkanten eller lidt i underkanten. Har du nogle retningslinjer??
:0) Pernille