Brev:
Stadig problemer med nattesøvnen
11. september 2007
Alder:
10 mdr.
Stadig problemer med nattesøvnen
Kære Helen
Vi skrev til dig for nogle uger siden, da vores datter på nu snart 10 måneder sover meget dårligt om natten. Selvom dit svar rummede mange gode tanker om hvorfor hun sover uroligt, savnede vi lidt nogle konkrete råd til hvordan det kan blive bedre (hun har som nævnt aldrig sovet godt) – men måske findes de bare ikke. Vi har dog forsøgt med de tips vi kunne læse ud af dit svar – mere nærhed og flytte hende tilbage i soveværelset.
Hvad angår det første fik hun i forvejen en hel del kontakt – ikke mindst fordi jeg ofte bærer hende i slynge, men vi har alligevel forsøgt at give hende endnu mere opmærksomhed og sætter os fx oftere sammen med hende på gulvet – også når hun egentlig leger fint selv og ikke beder om det. Vi har også forsøgt at lade hende sove i soveværelset igen, men det ændrer ikke rigtig noget.
Siden sidste brev er nattesøvnen desværre gået fra skidt til værre! Nu græder hun også, når hun skal puttes – og hun tager generelt en tudetur (eller dvs. hun skriger nærmest) på 1-2 timer enten når hun bliver lagt i seng – eller når hun vågner første gang efter ½-1 times søvn. Hun græder kun så længe vi prøver at få hende til at sove eller hvis vi går fra værelset – får hun lov at komme op at sidde/stå er der ingen problemer (udover at vi kan se hun er ved at dejse om af træthed!).
Samme sker når hun vågner om natten (pt. ca. 5 gange hver nat) – så snart vi lægger hende ned, sætter hun sig op igen, og prøver vi at vugge hende liggende i vores arme skriger hun også (hun har kunne sætte sig og rejse sig i et godt stykke tid nu, så det er ikke fordi de nye færdigheder skal afprøves).
Eneste der virker er amning – men selv det er ikke altid nok til at få hende til at sove videre. Tror ikke det er fordi hun har noget imod sin seng - hun er glad for den når hun ikke skal sove - og hun græder på samme måde, hvis vi tager hende ind i vores seng.
I dag var jeg så et smut forbi ørelægen med hende og hun har lidt væske i højre øre. Hun skal tjekkes igen om 4 uger og er det ikke væk skal hun have lagt dræn. Men kan det være det, der generer hende så meget – og kan vi i givet fald gøre noget for at hjælpe hende udover at hæve hovedgærdet på sengen, hvilket vi gør i forvejen?
Eller kan hendes dårlige nattesøvn skyldes at hun reelt ikke er træt nok? (hun sover pt. ca. 9-10 timer om natten og 2-3 timer om dagen fordelt på 2 lure). Hendes humør om dagen er fint og det tager ingen tid at få hende til at falde i søvn om dagen.
Kan hun reelt være sulten/tørstig om natten og ikke længere blive mæt af amningen om natten (hun vil ikke have vand, hvis hun får det tilbudt).
Vil det evt. hjælpe at stoppe helt med at amme hende?
Eller skal vi gå i den modsatte grøft og amme hende hver gang hun vågner (der gør jeg pt.) Oftest fører det til at hun falder i søvn og dermed at vi undgår de meget lange vågenperioder på flere timer – men hun kan sagtens vågne igen efter ½ time. Jeg er dog ikke så glad for at amme alt for meget, dels fordi hun så spiser mindre om dagen, dels fordi jeg har tabt mig rigtig meget af at amme – så meget at det er ved at være et problem (jeg var slank i forvejen). Hun tager stadig ikke en flaske.
Bedste hilsener:o)