Svar: Er min datter kræsen ?
20. januar 2004
Alder:
21 mdr.
Kære Rikke Skov
Der findes mange kræsne børn og jeg tror de fleste forældre kender situationen med barnet der højlydt erklærer: "Det kan jeg ikke lide" og kniber munden sammen.
I fortvivlelse og bekymring for barnet har forældrene mange reaktioner. Nogle går pligtskyldigt ud og laver spcielretter til barnet, andre lokker med belønning og atter andre siger til barnet at det skal spise "man kan ikke sige at man ikke kan lide det, hvis man ikke har smagt det" osv. Mulighederne er mange og det er altid svært at vide hvad der er det rigtige.
Jeg tror det er vigtigt på en gang at være konsekvente som I, men samtidig finde balancen og ikke servere noget, som barnet slet ikke kan lide. Derfor er det vigtigt at der er valgmuligheder, sådan at hvis barnet ikke bryder sig om blomkål, så kan det spise ærter i stedet osv.
Det er meget vigtigt at I giver jeres datter mad i små mængder og at hun bliver tilbudt det ofte. Hvis hun er spinkelt bygget og bevæger sig meget omkring, så har hun små energidepoter og har behov for små hyppige måltider.
Ofte er det også sådan at der er en psykisk årsag til at barnet ikke vil spise. Det handler ofte ikke om maden, men istedet prøver barnet gennem maden eller manglen på samme at fortælle jer et eller andet. Det er derfor meget vigtigt, at I forsøger at flytte fokus fra den mad og det indtag hun har. Lad hende spise i fred og ro. Lad hende få medbestemmelse og valgmuligheder. Server maden og lad hende selv.
Der er sikkert ingen tvivl om, at jeres datter udmærket er klar over, at hun ved at styre sit behov for mad, kan fange jeres interesse og bekymring. Hun bliver centrum for alle måltider, hvilket for hende er en skøn position!
Børn kan i almindelighed godt have madlede i forbindelsemed sygdom, men som regel spiser de igen, når feberen har lagt sig.
I kan låne bøger på biblioteket om børn og kræsenhed. Der findes en bog der hedder "Børn og bordets glæder" skrevet af Pernille Lund, som omhandler mange emner om børn og ernæring. Der er også et lille afsnit om kræsenhed. Bogen tænker også alternativt, hvis I er til det.
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske