Svar: Får han nok at drikke og spise?
20. januar 2004
Alder:
6 mdr.
Kære Dorthe
Din søn får ca 700 ml erstatning i løbet af dagen. Hvis du sørger for også at lave mos og grød på mælk og tilbyder yoghur, så lyder det helt fint.
Du skriver dog at du tilbyder ham mager yoghurt. Hvad forstår du ved det? Så længe han er under et år, er det vigtigt at du giver ham yoghurt af sødmælkstypen, det kan også være A38 og tykmælk. Produkter af sødmælkstypen indeholder fedt og protein i en mængde, der giver ham energi nok.
Derudover synes jeg at du skal tilbyde ham noget om eftermiddagen. Det kan evt. være en portion grød, som han også får formiddag. Når han bliver nærmere omkring de 7 mdr. kan du også tilbyde ham grøntsagsmos til frokost ud over det øvrige du har beskrevet.
3-4 måltider mad er passende til et barn omkring 7 mdr. og 4-5 måltider mad er passende for et barn i 8-9 mdr´s alderen. Sålænge han er under 9 mdr skal hovedparten af den mælk han indtager være modermælk eller modermælkserstatning. Fra 9 mdr´s alderen bør mælkeindtaget ikke overstige 3/4 liter og frem mod 1 års alderen nedsættes dette til ½ liter om dagen, hvilket vil være en passende mængde fremover.
Det er meget normalt at afføringen kan skifte i takt med at han er begyndt at få andet mad. Hvis han virker generet af at få hård mave, får mavepine eller lignende, er det naturligvis vigtigt, at du giver ham væske nok så afføringen bliver mere lind. Lidt mavemassage kan også hjælpe og hvis det er "helt galt" kan du give ham laktulose.
Med hensyn til flaske så er det i orden at han fortsat får flaske når han er så lille. Det kan være en god idé at give flasken som afsltning på et grød/mos måltid. Ofte vil han så være træt og parat til at sove og det vil være helt i orden. Det er således okay at du giver flaske før han skal sove, hvor du stadig sidder med ham, - det er ikke i orden at du giver flasken, når du putter ham, så han ligger med den. Men det var vel heller ikke det du mente?:o)
Fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske