Svar: Hvad gør man når sundhedsplejersken svigter?
19. januar 2004
Alder:
0 mdr.
Kære ABB
Nu er jeg jo desværre ikke altvidende og det er derfor begrænset, hvor korrekt jeg kan rådgive dig i denne sammenhæng.
Men kort kan jeg sige at forvaltningen af den kommunale sundhedstjeneste ligger hos kommunalbestyrelsen, hvor også det ledelsesmæssige ansvar i sidste ende er placeret.
Beslutningerne om hvordan den kommunale sundhedstjeneste skal drives lægger sig tæt op af de retningslinier som sundhedsstyrelsen har udarbejdet. Men der er jo forskel på om det er retningslinier eller lov.
I følge retningslinierne fra sundhedsstyrelsen bør småbørnsfamilier modtage besøg i hjemmet af sundhedsplejersken. Sundhedsplejerksen skal tage udgangspunkt i familiens/barnets ressourcer og derigennem give støtte.
Der er ikke nævnt noget omkring mødregrupper, hvilket i de fleste kommuner også er et tilbud og ikke et lovkrav, så vidt jeg ved.
I nogle kommuner uddeler sundhedsplejersken også en liste, som kunne være en mulig mødregruppe, og det er så herefter op til de enkelte mødre at få dannet kontakt og mødes. Det er ikke alle steder at sundhedsplejersken deltager i mødregrupper. Det er meget forskelligt og afhænger af hvad man vægter højest. I nogle kommuner arbejder man meget med "åbent hus", hvor mødre (og fædre) kan komme, som de selv ønsker og har behov for.
Jeg kan desværre ikke give dig noget mere præcist, men håber at du har nok at arbejde videre med.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske