Brev:
Mængde skemad og MME
8. maj 2007
Alder:
6 mdr.
Mængde skemad og MME
Hej Helen
Så har jeg lige et par spørgsmål vedr. kost til mine tvillinger som nu er nået at blive 6,5 mdr gamle. De trives stadig rigtig godt, tager flot på og er pænt fremme i skoene rent motorisk. De er jo født til termin, vejede/målte hhv. 3050/48 og 3026/50 ved fødslen og vejede/målte ved 6 mdrs alder hhv. 7200/63 og 7800/66.
Mit overordnede spørgsmål går på hvor meget MME vi skal give dem ved siden af skemaden? Som det ser ud nu laver vi MME af 1,5 l vand hver dag - som de spiser stort set det hele af. Dvs. de får hver især ca. 750 ml ved siden af skemaden.
Vores dag ser ca. sådan ud:
5.30: De vågner, får flaske med NAN2 hvor de spiser ca. 140 ml.
6.30- 7.00: Dagen starter
7.30: Øllebrød eller havregrød - de deles om en portion lavet på 2 skiver rugbrød hhv 1 dl havregryn. Dertil MME på øllebrødet/grøden og vand af kop
9.00: Formiddagslur - en flaske at sove på hvor de spiser ca. 100 ml. Sover ca. en time.
11.30: Frokost - kartofler mosede med gaffel og lidt kød og forskellige grøntsager
og MME af kop. De sidder gerne og spiser en skorpe mens jeg laver deres mad færdig.
12.30: Middagslur og flaske at sove på, ca 100 ml. Sover ca 1 time
13.30: Frugt - banan, kiwi eller melon (de spiser en halv banan/kiwi hver eller en skive melon) samt vand af kop
15.30: Eftermiddagslur og flaske at sove på, ca 140 ml. Sover ca 30 min
17.30: Aftensmad - mosede kartofler, lidt kød eller fisk og grøntsager, MME af kop
19.00: Puttes til natten samt flaske at sove på.
Er det passende for deres alder at de stadig spiser 750 ml MME dagligt og hvis ja - hvor længe skal det blive på det niveau? Er det et passende antal "fast-føde måltider" vi har i forhold til deres alder? Regulerer de selv deres indtag af MME i forhold til skemaden efter deres alder eller skal vi gøre noget for at styre dette forhold når vi når dertil aldersmæssigt hvor MME mængden i løbet af døgnet skal sættes ned? Fjerne nogle flaskemåltider og erstatte dem med en bolle med smør eller lign.?
Pt. går det sådan lidt trægt med at få dem til at spise skemaden - og min frygt er måske at de så spiser mætte i MME i stedet for i "rigtig" mad. Men det er måske OK med den alder de har nu at stadig have brug for 750 ml MME udover skemad og ikke et tegn på at de får for lidt skemad?
De er generelt meget interesserede i mad og vil gerne røre ved det de spiser, selv bruge skeen og vil også gerne selv holde koppen med drikkevarer. Det plejer de nu først få lov til når den er tom :-) De elsker også at få lov til at sidde og gnave i noget - f.eks skorper. Har du forslag til andre gode "gnaveting" for deres alder? Vores dreng har allerede to tænder så vi skal selvfølgelig være obs på om han får bidt store stykker af.
En anden sjov vane vores pige har fået er at hun her på det sidste ikke kan falde i søvn med mindre hun har fået flaske liggendes i sengen. Til for en måneds tid siden var der ingen problemer med at få dem begge i seng - de fik hver en flaske liggendes i vores arme hvor vi sang lidt for dem og så var det over i sengen og blive puttet og de kunne falde i søvn uden yderligere "krumspring". Det kan vores dreng stadig - men vores pige har fået den idé at hun spiser halvdelen af flasken liggendes i vores arme. Så skubber hun flasken væk og gør alle mulige tegn til at hun ikke er sulten. Så kommer hun over i sengen og bliver puttet - men to minutter senere melder hun sig med gråd.
Vi har fundet ud af at hvis vi tager hende op for at give hende mad så spiser hun intet af flasken. Men hvis vi giver hende resten når hun ligger i sengen så spiser hun noget af det. Dette kan så gentage sig en 2-3 gange inden hun falder i søvn hvor hun så har spist hele flasken.
Jeg har de seneste aftener prøvet at trække hende lidt ved at sidde med hende lidt i armene efter at hun skubber flasken væk første gang - synge lidt for hende og så prøve at tilbyde hende flasken igen. Jeg får så lidt mere i hende liggendes i armene på denne måde - men hun laver stadig sit "flaskestunt" som vi er begyndt at kalde det når hun først er kommet i seng indtil flasken er tom. Hvad kan det skyldes at hun gerne vil have flaske liggendes i sengen?
Vi har som sådan ikke noget problem med at putte hende på den måde hvis det er det hun vil og det er den måde hun kan blive mæt på til natten. Når hun først sover så sover hun til 5.30 om morgenen uden mad - men jeg synes jeg har læst et sted at det ikke er godt for babys ører at spise af flaske liggendes i sengen. Og så tænker jeg også at det er et dumt ritual at få påbegyndt? Det skal siges at hun ikke falder i søvn med flasken i munden - men hun bruger også nogen gange dette ritual om dagen også. Her kan jeg dog "snyde" hende lidt ved at give hende sove-ude-tøj på først inden hun får flaske for så spiser hun det hele på én gang uden flaskestunt.
Håber du kan hjælpe os lidt videre.
Hilsen Elin