Svar: At sove igennem - 6 mdr.
8. maj 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Sidse
Det er korrekt at man normalt siger at børn efter 6 måneders alderen ikke længere behøver mælk om natten, da de her burde være i stand til at tage deres behov i løbet af dagen og aftenen og derfor sove igennem.
At sove igennem er i den alder at kunne sove fra kl. 23-24 til næste morgen kl. 05/06 - længere tid kan man ikke forvente og derfor tænker jeg at I skal passe på ikke at forvente mere af ham end han kan klare. Der vil naturligt være nætter, hvor han vil kunne sove længere, det kan være at han har spist mere den dag eller at der har været sket eller andet som har gjort ham mere træt og sådan vil det være.
Det er rigtig fint at du har forsøgt at amme ham kl. 23, men ærgeligt at han hører til dem der vågner af det. Derfor kan det godt være at du bare skal amme og putte ham til natten kl. 19.30/20 og så lægge ham til, når han selv vågner, hvilket jeg så tænker er et reelt behov. Du kan naturligvis forsøge at få ham til at sove videre med hen beroligende hånd, men hvis dette ikke er nok så må du amme ham.
Der er også den faktor at jeres dreng lyder til at være rigtig godt med i løbet af dagen, han sidder allerede og han følger meget med i verden. Måske har han for travlt til egentlig at spise nok ved brystet i løbet af dagen og derfor han har ekstra behov for at tanke sig op senere, han kan ikke undvære mælken om natten fordi han har for travlt til at drikke den om dagen...
Måske du derfor skulle forsøge at give ham ekstra mælk i dagtimerne for at se om han så vil sove bedre om natten.
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske