Brev:
Movicol og forstoppelse
9. april 2007
Alder:
8 mdr.
Movicol og forstoppelse
Kære Helen
Efter dit svar fik jeg lidt mere ro i sjælen ang. Movicol og det er nu prøvet. Jeg kæmpede en brav kamp for at få de 150 ml væske i ham, som det skal blandes op i, men da det så var gjort, kom der godt nok oz gang i maven.
18 timer efter havde vi aff. overalt. Det var simpelthen for effektivt. Og Oliver´s humør var også præget af tydeligt ubehag. Det er helt klart godt og effektivt til at sætte gang i maven og rense ud i systemet, men så vil jeg heller ikke benytte det til andet!
Da han havde masser af aff. lagde jeg faktisk mærke til at der ikke var meget tis og at det tis der var i nogle dage faktisk lugtede rigtig dårligt! Jeg måtte jo så nok sande at han ikke alligevel fik væske nok.
Jeg er nu begyndt at give ham 10 ml. laktulose i en flaske med 100 ml. vand om morgenen og 5 ml. laktulose i 60 ml. vand om aftenen, er det okay at gøre det sådan? Udover det får han cirka 250 ml. vand af kop!
Han fik før 7 ml. laktulose morgen og 5 aften- uden vand. Sys det fungere rigtig godt for hans mave lige nu! Han havde jo meget våde bleer når han var forstoppet, så tænker der ikke har været nok til begge dele- kan det passe?
For bare tre uger siden ville han kun have grød og frugt og så ellers det lidt han kunne sidde og tygge på, men pludselig ville han ta det hele, grøntsagsmos i massevis og masser af rugbrød, kan det være gået for hurtigt for hans lille mave?!
Jeg er holdt op med at give rugbrød lige for nu og den lidt grovere mos. Tænker at det måske er bedst for ham at han starter langsomt op igen, også i takt med at han bliver bedre og bedre til at tage koppen, så han får den væske han behøver!
Jeg er også begyndt at lave hans grød udelukkende på vand, da han jo får 600 ml. mme på flaske, er det ok?
Prøver lige at skrive hvordan dagen ser ud, så håber jeg du lige vil fortælle fra eller til:
Morgen 8: Vand af flaske med laktulose + havregrød eller øllebrød med revet frisk æble.
10: flaske med 200 ml. mme. Sover.
12: halv bolle med leverpostej eller smør, grøntsagsmos fra aftenen inden eller fuldkornsgrød, avokado med reven pære og vand.
14: Tykmælk med frugtmos. Tørret abrikos eller vindruer. Lidt bolle til selv at gnave i.
16: Flaske 200 ml. Sover.
18: aftensmad sammen med os. Mest vores mad, grøntsagsmos med lidt kød og karrysovs som han er vild med. Kartofler, grøntsager, etc etc. at tygge i! Frugtmos til dessert.
20: flaske med vand + laktulose.
21: flaske m 200 ml. mme. Sover til næste morgen.
Er det okay for nu!? Han har rigtig fin aff. Tre gange om dagen:o) og han tisser fint nu.
Har du nogen forslag til hvad jeg kan give ham i stedet for den midterste flaske når vi når dertil?
Han kan jo ikke tåle en masse frugt: Bær, blommer, melon, fersken og heller ikke fisk. Så han får hvad han kan få af frugt- prøver mig stille og roligt frem.
Må man mon prøve at børste tænder med en elektrisk nu? Vi kæmper nemlig fortsat, det som om han føler det som et overgreb når man styrer den inde i munden på ham, og det er jo begrænset hvor meget man skal rykke frem og tilbage i en elektrisk?
Han er begyndt at slå sig selv i hans lille hoved når han er ved at falde i søvn, særligt når han skal sove. Jeg bryder mig ikke om det, er det måske for at han vil holde sig vågen?!
Han vejer nu ca 12 kilo- nok plus lidt og måler 80 cm.
Han er ikke vokset en eneste cm på snart 6 uger, så tænker om det er hans længe ventede vokse- stop, der gør at han ikke længere har den store appetit, eller kan det være den større mængde laktulose?
Håber du har haft en dejlig påske. Stort knus herfra Oliver´s mor:o)