Brev:
Amning og mad - og at være mor i udlandet
7. april 2007
Alder:
4 mdr.
Amning og mad - og at være mor i udlandet
Kaere Helen
Saa har jeg endelig faaet meldt mig ind. Jeg skriver til dig fra Canada, hvor jeg bor med min canadiske mand og vores nu naesten 4 mdr gamle datter, Malin, foedt 11. december 2006. Vi var hjemme i DK til foedslen (fordi jeg ikke kunne faa offentlig sygesikring her endnu) men har vaeret i Ottawa siden februar.
Vi har det i det store hele godt og er en glad lille familie, men det er ikke altid helt nemt at vaere langt fra de vante omgivelser, fra familie og venner i DK og isaer fra et sundhedssystem som man kender lidt mere til. Jeg var del af en moedregruppe indtil vi rejste tilbage til Canada og det var superdejligt at have andre moedre med babyer paa samme alder at diskutere glaeder og bekymringer med.
Jeg har villet forsoege at samle en lignende gruppe her, men er ikke naaet saa langt med det - ambassaden kendte ikke til noget etableret netvaerk, men jeg maa se at faa kontaktet den danske klub... (jeg tror bare mest det er aeldre mennesker der er med der). Men vi har heldigvis en lille flok gode venner allerede som er meget soede.
Men som jeg har opdaget er boerneopdragelse/boernepasning meget kulturelt bestemt. Meget som i DK synes som den mest naturlige ting, bliver her set paa helt anderledes - og omvendt. Det er lidt af en balancegang at tilpasse sig og samtidig foelge noget af det som jeg mener er bedre i DK.
F.eks. var jeg meget opsat paa at have en 'rigtig barnevogn' til Malin og vi fik den med flyveren - men faar saa ofte kommentarer med paa vejen... Canadiere tror de er saa 'openminded' men som vi i DK er overfor fremmede maader at goere tingene paa, saadan er det ogsaa lidt her.
Naa men jeg maa hellere komme frem til mine spoergsmaal:
Malin er stor af sin alder - baade vaegtmaessigt og laengdemaessigt (for 3 uger siden blev hun vejet til 6.2 kg og maalt til 63 cm - men hun er allerede en hel del stoerre end det kan jeg maerke). Hun har i de sidste par uger udviklet sig rigtig meget - hun smiler og griner, er begyndt at pludre, proever at saette sig op, og er endelig ogsaa begyndt at ville ligge lidt og lege for sig selv paa aktivitetstaeppet. Men sagen er, at hun ogsaa virker som om hun maaske har brug for mere end bare min maelk?
Jeg har ammet 100% indtil nu selvom det i starten ikke gik saa nemt (suttebrik og MEGET ofte fordi hun nok ikke fik stimuleret nok). Men i de sidste uger er hun mere og mere urolig mens hun spiser og ikke saa tilfreds (undtagen om natten, hvor hun spiser halvt i soevne uden problemer - dog for ofte til min smag...).
Hun spiser ofte med kun 2 timers mellemrum, (ogsaa selvom jeg ammer paa begge sider) hvilket er lidt haardt at holde til. Isaer naar jeg om dagen er alene med hende mens min mand er paa arbejde og jeg ikke faar nok soevn om natten. Jeg har laest om tegn paa at vaere parat til at faa mad og synes det lyder som om hun er ved at vaere der: Hun har kunnet holde sit hoved selv laenge efterhaanden, hun kigger meget interesseret efter vores mad naar vi spiser, hun aabner munden naar vi giver hende D-vitamin draaber paa en ske. Men sagen er, at baade hendes far og jeg har allergi (pollen, stoev, kat) og jeg jo helst ville amme helt til 6 mdr. Men maaske det gaelder ligesaa meget om stoerrelsen?
Jeg forestiller mig, at hvis hun fx fik vaelling i en flaske inden natten saa ville hun maaske sove lidt bedre? Jeg proevede den anden dag at give hende en flaske med modermaelkserstatning, som vi aldrig havde brugt af men som vores sundhedsplejerske i DK anbefalede til hvis jeg bare havde brug for at sove. Men jeg var alligevel lidt tilbageholdende med det. Det er den allergi-venlige slags (Nutrigena tror jeg nok det hedder - har ikke lige daasen her) men det kunne hun sandelig ikke lide. Hun vendte bare hovedet vaek og ville ikke tage flasken. Skal man bare proeve igen - evt med en mere vandholdig udgave? (det staar paa instruksen at man kan goere, men ved ikke om det er ment til nyfoedte).
Jeg haaber du kan give et godt raad til hvad vi skal goere. Og hvis du mener det er ok at starte langsomt paa lidt andet end min maelk - hvad og hvor meget?
En glaedelig paaske herfra,
Ann-Christina