Svar: Søvnløse nætter og separationsangst hos 1 årige
5. marts 2007
Alder:
13 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev:o)
Ud fra din beskrivelse så tænker jeg at Naja er en rigtig dejlig pige i fin udvikling. Hun er rigtig godt med både motorisk og verbalt - ja man bliver jo helt forpustet:o)
Jeg tror derfor Najas uro handler om at hun oplever rigtig meget i øjeblikket og begynder at få lidt fornemmelse for at verden er stor, mor og far går fra mig, når jeg falder så slår jeg mig, når jeg græder så skal jeg nogle gange lige vente lidt inden jeg bliver trøstet (dagplejeren er måske ved at skifte et andet barn) osv. Verden omkring hende er på den måde blevet mere usikker og selvom hun endnu ikke tænker så bevidst, så fornemmer hun det og det er følelser hun reagerer både mod og med.
Når Naja er ulykkelig, kun vil have mor eller lignende, så tror jeg det er oprigtigt og ikke fordi hun vil udnytte - hun er ikke udspekuleret, sådan tænker hun slet ikke. Derfor er det vigtigt at give hende den tryghed hun beder om.
I kan vælge at putte hende i sengen, sidde hos hende, læse en historie imens hun ligger der, synge en sang for hende eller hvad der nu passer som putteritual for hende. Hvis hun lægger sig til at sove mod at man sidder hos hende, holde i hånden, kærtegner hende blidt - så er det givet godt ud. Det er langt bedre at bruge 15 minutter på dette end 1 time med gråd og udmattelse.
Det kan også være at hun ikke kan forholde sig til at man sidder hos hende og derfor kan det nogle gange være en idé at tage strygetøj med op på værelset. Når man står og stryger så er man i nærheden - går ikke fra hende, kan pludre lidt med hende (ikke for at underholde, men mere 'mor er lige her, kan du lægge dig ned og sove, nat-nat') uden at give hende for meget opmærksomhed og samtidig får man noget fra hånden på en monoton og dermed med beroligende virkning.
Der er rigtigt mange børn som bliver ulykkelige når man går og hvor man sagtens kan sidde hos dem og de så lægger sig til at sove. I må derfor prøve jer frem, men som jeg læser jeres beskrivelse af Naja så har hun brug for den tryghed i øjeblikket:o)
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske