Svar: Pasning af dreng på 8 mdr.
5. marts 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Gitte
Du skriver ikke hvad det er for en operation du skal igennem, men som regel er en operation jo et forholdsvis stort indgreb især når det kræver et par dages indlæggelse. Derfor er det ikke optimalt at være indlagt med sit barn.
Du vil være omtåget af narkosen, du vil måske have smerter og det er vigtigt at du får den hvile og ro, som du har behov for. Du er så heldig at du har et par forældre, som gerne vil passe deres lille barnebarn og de kender hinanden rigtig godt og er vandt til at være sammen. Derfor er det helt oplagt at det er dem, der passer jeres dreng, når du skal opereres.
Det er rigtig fint at du har din mand hos dig, når du kommer hjem igen, så han kan aflaste og hjælpe i tiden efter operationen.
Det vil være udmærket at malke ud, så din dreng kan få lidt af din mælk, men samtidig tænker jeg at han jo er 8 måneder nu og han kan derfor godt få både modermælkserstatning og sødmælk - han behøver altså ikke mors mælk og derfor skal du overveje om det er nødvendigt at malke ud.
Der vil naturligvis være en risiko for at din amning stopper og så er det sådan det må være. Hvis du meget gerne vil fortsætte din amning, så må du malke ud imens du er indlagt, så der fortsat er mælk at komme efter, når du kommer hjem. Men igen må du overveje fordele og ulemper og hvad er vigtigst i denne situation. Det kræver tid og overskud at malke ud og stimulere og med den alder din dreng har, og den situation I står I så mener jeg helt sikkert at det er okay, hvis din amning stopper. Men det er jo ikke hvad jeg mener, det er ligeså meget hvad I er parate til. Du kan jo også være heldig at du vil kunne lægge ham til, når du er hjemme og han tager imod uden problemer, men det vil kun tiden kunne vise.
Du må tale med anæstesilægen om hvordan din medicin påvirker mælken og hvorlænge du skal kassere din modermælk, hvis din dreng ikke skal have mælk med 'medicinrester':o)
I forhold til din drengs reaktion, så vil han sandsynligvis savne dig rigtig meget, men det er jo en naturlig reaktion og det vil være helt okay. Det vil måske hjælpe ham med et lille fotoalbum med billeder af jer alle, så han kan se dig og dermed måske bedre kan fornemme at du ikke er forsvundet ud af hans liv.
Rigtig meget held og lykke med det hele, både operation, pasning osv. Knus herfra:
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske