Svar: Afbrudt søvn 8 måneder
5. marts 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Hanna
Det lyder umiddelbart som om du har en rigtig dejlig pige, som er igang med en god og sund udvikling og jeg tror ikke at din datter er angst - hun beskrives jo ikke som ulykkelig, men mere som om hun har behov for at blive bekræftet i at hun ikke er alene, at I er der for hende.
Vigtigheden af at kunne se jer for at vide at I er der, hænger helt klart sammen med hendes alder. Hun er som du nævner igang med separationsfasen og igang med at bevæge sig rundt i verden. Rent motorisk øver hun sig og det gør hun både nat og dag, hvilket i sig selv kan give en urolig søvn. Men det betyder også at dagens oplevelser skal bearbejdes i drømme og derfor drømmer hun mere i øjeblikket end tidligere.
Det er en fase og jeg skønner ikke at det handler om dårlig vane ud fra den beskrivelse du giver. For mig at se handler det meget om tryghed og bevidsthed om at I er der for hende at I ikke har forladt hende. Så mit råd er at betrygge hende i det så godt I kan og så vil det stille og roligt blive mindre og mindre udtalt.
Det er fint at du nogle gange lægger dig med hende, så hun får sovet og dagene hænger bedre sammen. Du kan også gøre det at du kører med hende i barnevognen, hvor du f.eks. starter med at lade hende sidde op og kigge sig omkring og når hun så er træt, så lægger du hende og putter hende og lader hende falde i søvn i barnevognen.
Om natten, hvor hun ikke rigtigt er vågen, her må du hjælpe hende ned at ligge, hjælpe hende til at komme i en rar stilling så hun kan sove videre. På grund af hendes motoriske udvikling så mestrer hun ikke dette endnu, men mærker bare uroen og får sig lagt uhensigtsmæssigt.
Håber ovenstående hjælper lidt videre. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske