Svar: Spiser meget lidt og er ikke glad for skemad
5. marts 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Tine
Der er rigtigt mange børn som er interesseret i alt muligt andet end skemaden, når de skal spise og jeg vil foreslå jer at I prøver at sætte jer foran jeres dreng. Det er fint nok at I sidder ved bordet, men lige nu skal du prøve at dreje hans stol ud så den står præcis foran din.
Det er utroligt vigtigt at han kan spejle sig og du skal med din stemme og din mimik holde hans fokus og det, som det drejer sig om. "Hej skatter, hmmmme, dejlig mad, mmmme" - åbne munden, så han spejler, ind med skeen osv. Og så skal der ikke gå for lang tid imellem hver ske - du skal give ham i en fast rytme, så han ligesom kører på rygraden og ikke får lov til at blive forstyrret hele tiden. Åbne munden, ind med maden, synke, åbne munden, ind med maden, synke... Når han på den måde er spist lidt af ved at du har hjulpet ham med at holde fokus, så kan du sætte ham ind til bordet og her kan han så begynde at få lidt at sidde med selv og smage lidt mere af jeres mad.
Du skal altså hjælpe ham med at holde fokus, naturligvis være bevidst om hvad han registrer og også bekræfte ham i det - det kan være lyden af en flyvemaskine eller andet, som du kan se han hører og du kan godt bekræfte ham i det, men fortsat holde ham fast i at det er spisetid nu: "ja der var en flyvemaskine, men se her, hmmmmm, dejlig mad, ahmmm." Fange ham igen, hjælpe ham med at fokusere på hvad det drejer sig om.
Undgå radio i baggrunden og lignende forstyrrende signaler. Og til sidst vil jeg lige sige at alt mellem 1-2 dl. er helt normalt.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske