Brev:
Spiser meget lidt og er ikke glad for skemad
5. marts 2007
Alder:
7 mdr.
Spiser meget lidt og er ikke glad for skemad
Kære Helen
Så melder spørgsmålene sig endnu en gang her fra nord...
Vores søn på nu 7 måneder spiser ikke særlig meget, og selvom han er glad fra han åbner øjnene til søvnen melder sig, så er jeg alligevel lidt bekymret for ham.
Jeg ammer ikke mere, og har ikke gjort det i godt og vel 2 mdr. Vi var ellers begyndt på skemad, da han viste interesse for det omkring jul; men den mistede han desværre igen og vi tog 14 dage, hvor han fik flaske (bare for lige at give ham en pause, så han igen kunne melde sig på banen...)
Nå, men vores dag ser nogenlunde sådan her ud:
6:30 - vågner og står op med sin far. Bliver tilbudt 200 ml MME; men drikker kun ca. 100 ml
08:00 - når far er taget på arbejde får han grød og vand/MME; spiser ca. 1 dl
08:30 - Bliver tilbudt MME og puttet til formiddagslur. Er som regel ikke interesseret i mælken her
ca. 11:00 - vågner og får lidt vand at drikke
12:00 - frokost, som som regel er grød hvor han igen spiser ca. 1 dl
13:30 - bliver tilbudt mælk og det er forskelligt, hvor meget han her tager og bliver puttet til lur
16:00 - vågner fra lur. Får frugtmos og vand
17:30 - aftensmad, som er grøntsagsmos og vand
19:30 - bliver puttet godnat med en flaske, hvor han næsten spiser 200 ml
00:00 - sen nat flaske, hvor det svinger mellem 11 og 200 ml
Vores problem er, at vores dreng er enormt nysgerrig og aktiv (det er dejligt, så længe vi ikke skal spise :o) så når han sidder i sin høje stol og vi skal spise, så har han alt for travlt. Han vender og drejer sig, lægger hovedet tilbage eller et eller andet andet.... Han har slet ikke tid til at koncentrere sig om at spise. Det er enormt frustrerende, da det nogen gange også kan være svært at læse, hvorvidt han er mæt eller ej. For det meste lukker han bare munden sammen; men ellers er han over det hele - uden mad i munden og maven
Er det tit at små børn "ikke har tid til at spise"? - altså kommer han over det og koncentrere sig mere om det senere? Jeg tager mig selv i, at jeg i ny og næ kaver futtog og flyver og alt muligt andet, bare for at fange hans interesse. Hvis der er andre tilstede, så kan vi nærmest lige så godt glemme at spise, for det virker slet ikke. Af samme grund får han først grød når hans far er gået på arbejde; men det er ligesom ikke holdbart.
Gode råd, ja tak :o)
Tine