Brev:
Frisk gut på 7 mdr. nægter at drikke
4. marts 2007
Alder:
7 mdr.
Frisk gut på 7 mdr. nægter at drikke
Kære Helen
Vores søn på nu 7 mdr. er siden han var 4½ måned gammel blevet tilbudt vand til ske måltiderne, men lukker munden så snart han fornemmer (eller opdager) at det er væske og ikke mad. Han stortrives 74 cm og 8,7 kg, er en rigtig glad og frisk dreng, der spiser med velbehag og stor iver 4 skemåltider om dagen, sover igennem (hvilket han har gjort siden han var 5 mdr.) og ammer fint morgen middag og aften - alt i alt en rigtig kernedreng. MEN han nægter simpelthen at drikke af kop, sutteflaske, snapseglas, tudekop, eller for den sags skyld at "drikke" væske fra ske.
Der er ingen tvivl om at han som situationen er lige nu får rigelig med væske, ca. 5 dl vand/ modermælkserstatning i hans 4 måltider + de 3 gange jeg ammer ham, og bleerne er fint tunge som de altid har været, men amningen kan jo ikke fortsætte til han skal i skole......
Vi har snart prøvet alverdens forskellige typer; postevand i forskellige temperaturer, tynd kold kamillethe, modermælkserstatning, vælling, vand med lidt frisk presset appelsinsaft, vand med lidt økologisk hyldeblomst i, men han "lyner" munden hermetisk sammen, vender hovedet væk og fægter til glasset - han siger simpelthen fra.
Hvad pokker skal vi gøre for at lære den unge herre at drikke andet end det han får hos mig? Han er godt klar over hvad glasset eller koppen skal bruges til når der ikke er noget i og tager det op til munden - men for os ser det ud som om han ikke bryder sig om konsistensen og ikke mindst smagen.
Hvad siger dine erfaringer? Hvordan kan vi få ham vænnet til andet en amning?
Med venlig hilsen
Heidi