Svar: Lille pige - mere mad?
4. marts 2007
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Jeg tror din lille datter har lært sig at nøjes med lidt mindre mængder. Hendes mave har vænnet sig til ikke at rumme de store mængder og derfor tænker jeg at mælken ikke vil komme til at udgøre en større del end den allerede gør.
Jeg ser ingen idé i at skifte til Nan 2, at den simple grund at det mætter lidt mere, fylder lidt mere i maven og herved vil der være risiko for at hun så spiser endnu mindre mængder. Det vil være uhensigtsmæssigt, da det er vigtigt at hun får væske nok.
Vægtøgningen på de 200g om ugen er helt okay og det vigtigste er at hun følger sin egen kurve. Du beskriver jo også en pige hvor vægt og længde passer sammen - hun lyder fint - hører bare ikke til de største, men det kan alle jo heller ikke gøre:o)
Når det er sagt, så kan det dog godt være at I ikke skal vente til hun er 6 måneder inden I forsøger med lidt skemad. Vælling kan i princippet springes over og I kan i stedet gå direkte til skemaden. Jeg forestiller mig at det netop kan være med til at lære hende at rumme lidt mere i maven. Det at spise ½dl med en ske vil fylde godt i maven og når hun så efterfølgende tilbydes sin flaske, så vil hun forhåbentlig tage imod den som hun plejer - det kører lidt på rutinen og derfor er det begrænset hvor meget hun vil nedsætte mælkeindtaget... man har da lov til at håbe.
I takt med at hun begynder at spise mere skemad og derudover får sin mælk, så vil hun sandsynligvis også begynde at fornemme lidt mere hvad det vil sige at være sulten, contra være mæt. Det skal hun først til at lære.
Mit råd er derfor at I bibeholder Nan 1, som hun er glad for og går direkte til skemaden. Begynd med 4-5 tsk og øg hende stille og roligt. Når hun kan spise en lille dl, så kan I prøve at give hende 2 gange dagligt. Det er bedre at hun spiser 3/4 dl. 2 gange dagligt end 1½ dl. 1 gang dagligt og så følge efter med mælk.
Rigtig meget held og lykke med hende fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske