Svar: Mærkeligt udslæt
1. januar 2007
Alder:
9 mdr.
Kære K.
Børn kan, som vagtlæge siger, nogle gange få et udslæt som man ikke kan forklare. Grundene til at børn får udslæt er mange. Det kan være et udslæt, som opstår i forbindelse med børnesygdomme (som f.eks. skoldkopper). Det kan også være udslæt i forbindelse med overfølsomhed, altså en allergisk reaktion overfor noget, som barnet ikke kan tåle. Nogle børn reagerer f.eks. hvis man har skiftet vaskepulver, eller de kan reagere på nogle stoffer der kan være i nyt tøj som endnu ikke er blevet vasket. Hvis børn har været ude i kold og tør luft kan de også få udslæt, ligesom de kan få udslæt af sol.
Hvor gerne jeg end ville, så kan jeg desværre ikke sige noget om hvorfor din lille pige pludselig har fået udslæt. Det du skal gøre er naturligvis at observere hende. Det er dig som kender din datter bedst og hvis du oplever hende apatisk, sløv, spiser og drikker ikke, har feber og generelt virker skidt, så skal hun atter ses af lægen. Fortsætter udslættet kan du også få hende set af lægen igen, måske egen læge, da han/hun kender jer bedre end vagtlægen.
På siden sygeborn.dk kan du læse om de mest almindelig børnesygdomme. Rigtig god bedring med hende:o) Og rigtig godt nytår til jer alle.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske