Svar: Opkast-fornemmelser
1. januar 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Molly´s mor
Tak for dit brev. Det er sådan at nogle børn gylper rigtig meget. Det kan skyldes forskellige ting og overordnet kalder man det refluks. Det er normalt ikke noget man gør noget ved med mindre barnet begynder at tabe sig og dermed gylper så meget, at det går ud over barnets trivsel.
De fleste børn stopper med at gylpe i takt med at de bliver ældre og også begynder med fastere føde, som ligger tungere i maven - de 'flyder altså således ikke så let over':o)
Som du beskriver Molly, så lyder hun jo til at være en rigtig fin pige, som udvikler sig i sund retning. Hun er glad og tilfreds, smiler, pludrer og er sikkert også begyndet at bevæge sig mere - måske triller hun omkring og bruger sig selv langt mere fysisk end tidligere? Det spiller naturligvis også ind på hendes vægt, således at hun måske ikke tager helt så meget på som tidligere og det behøver således ikke være en bekymring i sig selv. Det er meget vigtigt at du ser på 'hele' Molly, hvordan hun har det, hvordan hun trives:o)
Tommelfingerreglen for børns vægtøgning lyder at de skal fordoble deres fødselsvægt inden for det første ½ år og tredoble vægten inden for det første år. Molly er kun knap 4 måneder gammel og har allerede fordoblet sin fødselsvægt - hun lyder således ikke til at mangle noget:o)
Du beskriver at du har masser af mælk og du vil fortsat gerne amme. Hvis du gerne vil gøre en forskel i forhold til at se om gylpen kan blive mindre, så kan du godt forsøge med lidt grød. Jeg tænker dog at det ikke er gylpen som skal være afgørende for starttidspunktet, men mere om din datter virker parat. Tror du hun er parat rent mundmotorisk? Drejer hun hovedet, åbner munden efter skeen, sover hun dårligere end hun plejer, virker det som om din mælk ikke mætter hende nok osv?
Der er rigtig meget med maveinfektioner i øjeblikket og måske kunne der også florere sådan noget hos jer? Jeres datter er måske lidt forkølet? Eller også så skyldes hendes øgede gylpning i øjeblikket at hun netop er begyndt at bevæge sig mere end tidligere?
Du kan prøve at elevere hendes hovedgærde i sengen, hvor hun sover. Kom en pude, et ringbind eller lignende ind under madrassen i hovedenden. Prøv også at lægge en lille pude ind under hendes brystkasse, når hun ligger på maven - måske det kan hjælpe, det er i hvert fald et forsøg værd.
Jeg synes ikke du skal stoppe med at amme, da I jo umiddelbart begge er glade for dette og også har fundet en god løsning med at gå i soveværelset og ligge ned. At Molly er nysgerrig er naturligvis frustrerende i forbindelse med at hun ikke kan koncentrere sig om amning, men til gengæld rigtig positivt i andre sammenhænge:o)
Hvis Molly bliver sløv og pludselig ikke vil spise, får feber eller lignende, så skal du naturligvis kontakte lægen, men som du beskriver det lige nu, så synes jeg godt du kan se tiden lidt an.
Håber at du kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke og rigtig godt nytår:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske