Brev:
Opkast-fornemmelser
1. januar 2007
Alder:
4 mdr.
Opkast-fornemmelser
Hej Helen
Godt nytår!
Jeg skriver til dig vedr. vores lille datter på 4 måneder, der er begyndt at gylpe rigtig meget og ret voldsomt!
Først lidt om os… Molly havde kolik de første 2,5 mdr. af hendes liv. Ved hjælp af en dygtig kiropraktor og tiden der har arbejdet for os er dette imidlertid et overstået kapitel nu!! :0)
Da hun var spæd ville hun gerne ammes ofte ca. hver anden time! Hun tog rigtig meget på og min tidligere kommunale sundhedsplejerske mente at hun fik alt for meget mad og at det var derfor at hun havde kolik! Hun lavede derfor en madplan til os, hvor der skulle gå min. 3 timer mellem hvert måltid og 2 ½ time eftermiddag og aften. Denne plan har vi fulgt siden og startede da Molly var ca. et par uger gammel. Selvfølgelig med lidt afvigelser hvis hun har sovet el. andet.
Vi har nu fundet en rigtig god dagsrytme efter vi er kommet ud af kolikken og hun bliver stadig ammet med ca. 3 timers mellemrum og lægges derefter til at sove en lur. Hun har altid gylpet en del, og jeg er selvfølgelig fra koliktiden meget opmærksom på at holde bøvse pauser under måltidet og bøvse godt af bagefter. Da hun er en nysgerrig lille pige og har svært ved at koncentrerer sig når hun skal spise, er jeg begyndt at tage hende med ind i soveværelset når jeg ammer hende og ammer hende liggende på sengen.
Hun sover fint om natten – når vi har fået hende i seng! :o) Hun sover gerne fra kl. 20 til ca kl. 2. hvor hun får mad herefter sover hun gerne 3-4 timer igen får mad og sover lidt igen. Hun vågner ikke om natten men lægger sig i ”ammestilling” hvor hun ligger og vrider sig og smasker på både fingre og sutteklud og virker meget søgende. Jeg tager hende op her og ammer hende siddende mens hun sover. Hun virker ikke til at spise så meget, men sover roligt videre bagefter. Nogle gange sover hun dog helt til kl. 4-5 uden at blive ammet.
Hendes mave fungerer rigtig godt efterhånden og hun er ”på toilettet” hver dag og på ca. samme tidspunkt! Det er som regel i forbindelse med at hun bliver ammet og jeg har en fornemmelse af at hun her udelukkende spiser for at komme ”på toilettet” da hun når hun er færdig også er færdig med at spise ligegyldigt hvor længe hun har spist!
Jeg syntes måske ikke altid at hun spiser særlig meget - men er også bange for at hun får for meget. Det er jo desværre svært at holde øje med når man ammer! Da hun var spæd spiste hun gerne først ved det ene bryst blev herefter skiftet og spiste derefter lidt ved det andet. Det sidste stk. tid spiser hun kun ved det ene bryst pr. gang. Hun har siden hun var spæd med jævne mellemrum gylpet det hele op en gang i mellem og dette har talt med både min tidligere sundhedsplejerske og læge om dette. De sagde at det var helt i orden og meget normalt så længe hun tog på?!
Nu syntes jeg imidlertid at det er begyndt at blive meget voldsomt! Det har de sidste 14 dage været mindst 1 gang dagligt og nogle gange 2!! Som regel lige efter hun har spist. Hun laver tit ”opkast fornemmelser” både når hun har spist og når hun ikke har. Det er jo så her at det går galt engang imellem. Der kommer virkelig meget og jeg er ikke i tvivl om at det er det hele der kommer op igen! Det lader imidlertid ikke til at spille nogen rolle om jeg ligger med hende eller sidder med hende! Hun selv smiler bare bagefter så det virker ikke til at påvirke hende, men jeg er da noget utryg ved det efterhånden!.......
Hun blev vaccineret for ca 14 dage siden og det blev hun meget dårlig af. Hun fik feber og kastede op 10 gange i løbet af dagen! Jeg ringede selvfølgelig til vagtlægen der sagde at hun skulle have en børne panodil og herefter tilbydes noget væske. Herefter faldt hun i søvn. Næste dag var feberen væk men hun var meget pyldret og kastede op/gylpede et par gange. Jeg syntes jo egentlig ikke at hendes gylperi nu burde have nogen forbindelse med vaccinationen, men kan jo ikke lade være med at tænke over at det er startet herefter!...
Hvad mener du om dette? Kan det være min mælk hun ikke kan tåle? Kunne det hjælpe at begynde at give hende noget grød? Tror du at det er fordi hun får for lidt/meget mad el? Vil det hjælpe at stoppe med at amme hende? Jeg har stadig rigtig meget mælk og ville jo gerne amme hende i hvert fald til hun var 6 mdr. evt. sammen med grød?.....
Hun var 53 cm. Og vejede 3.450 g. ved fødslen og nu her 16 uger efter er hun 68 cm. Og vejer 7.2 kg. Den sidste måneds tid har hun ikke vokset nær så stærkt som hun gjorde i starten.
Ser frem til at høre dit svar :o)
Hilsner fra
Molly´s mor