Svar: Grød og mos - 4 mdr.
1. januar 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Lærkes mor og far
Dejligt at høre at Lærke er blevet så glad for grøden - det trængte I også alle til, så det er godt med en lille succes:o)
En normal portion er mellem 1-2 dl. Nogle børn spiser meget og andre mindre, men 'det normale' ligger derimellem:o)
Da I netop er startet, så øg hende stille og roligt over den næste uges tid, så hun stille og roligt når op på en lille dl. Begynd så også at lave grøden lidt tykkere, så den bliver mere grødagtig. Når det går rigtig godt og når Lærke uden problemer (det er også maven jeg tænker på) kan spise en lille dl eller mere, så prøv med 2 gange dagligt. Princippet er hellere 1 dl. 2 gange dagligt end 2 dl. 1 gang dagligt.
Fortsæt med at tilbyde hende vand som tørstslukker, men I må også gerne prøve at servere lidt modermælkserstatning i kop. Til at begynde med kan I lune det lidt, men i takt med at hun bliver ældre, kan hun få det lidt køligere, så hun stille og roligt venner sig til at drikke noget som ikke er 37 grader. I flaske bør mælk fortsat varmes.
Hun skal være betydeligt ældre før hun nedsætter sit mælkebehov og I skal regne med at hun fortsat behøver knap 1/6 af sin vægt i døgnet som mælk. Grøden kommer derudover og derfor vil det hele også stille og roligt ændre sig - større mæthed, anden rytme, søvn osv.
Også et rigtig godt nytår til jer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske