Svar: Trivsel, datter 5½ måned
23. december 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Anja
Det lyder som om du har en rigtig sød og dejlig lille pige, som udvikler sig godt og i en sund retning. Selma lyder bestemt ikke til at mangle noget:o)
Med hensyn til søvn, så tænker at hvis det kun er om aftenen, altså i tidsrummet 20-24 at hun vågner og ber om sutten, så er det okay. Så er det sandsynligvis fordi hun med sutten finder roen til at komme videre i søvnen, gå fra en søvnfase til en anden. Hvis hun gør det natten natten igennem, så vil det være godt om I kunne hjælpe hende med at skifte stilling, kærtegne hende blidt eller andet for at få hende til at sove videre, da det ellers kan ende med en vanebetinget afbrudt søvn og det bliver noget uhensigtsmæssigt i længden.
Med hensyn til hendes motorik, så lyder det som om hun er god til at bruge sine arme og hænder og også til at ligge på maven. Det er vigtigt at i fortsat lægger hende på maven så meget som muligt, evt. med en lille pude under brystkassen så hun kommer lidt højere op og lettere holder armene under sig. Lige nu ligger hun jo og flyver og I må gerne hjælpe hende med at ligge på sine albuer.
Med hensyn til at sidde, så kan de fleste børn sidde kortvarigt i høj stol fra 6 måneder, men de kan ikke sidde selv før de er 8-9 måneder gamle - så mon ikke hun er helt godt med her også:o) At hun støtter på benene hos jer er rigtig fint. Der er masser af børn som triller fra ryg til mave før de triller fra mave til ryg. Det er ikke noget problem, det vigtigste er at hun triller, da det er her hun får styrke nok i ryggen til at sidde:o)
Mentalt lyder hun til at være rigtig god. Husk at pludre med hende og lade hende opleve verden omkring sig - danse med hende og bære hende rundt:o)
Det er dejligt at hun er så godt igang med skemaden og det lyder rigtigt at øge hende til 3 gange dagligt. Jeg vil umiddelbart foreslå at du tilbyder grød 1 gang dagligt og grøntsagsmos 2 gange dagligt (frokost og aften) og så kan hun fra 6 måneder jo også begynde at få lidt kød/fisk i grøntsagsmosen. Havregrød er godt til at vende hende til den lidt grovere konsistens og øllebrød er godt i 7 måneders alderen for at vende hende til rugbrødssmagen inden hun skal igang med rugbrødshapsere.
Så jeg foreslår umiddelbart grød om morgenen, grøntsagsmos til frokost og til aften. I en overgang måske øllebrød til frokost, da det er her hun skal have rugbrødshapsere eller om eftermiddagen, som et fjerde måltid. Det er også en mulighed.
Sødmælk kan bruges i meget små mængder fra 6 måneder, det betyder at hvis du laver familiemaden f.eks. kartoffelmos på sødmælk, så kan I alle spise det samme. Sødmælk kan også gives som små slurke af en kop, men det er kun som smagsprøver og for at lære hende at drikke kold mælk - det er ikke fordi hun behøver det og det er vigtigt at komælk ikke udgør for stor en del af hendes indtag. Da du fortsat ammer, så synes jeg du skal forsøge at lade modermælken udgøre det meste af hendes behov.
Da jeg foreslår at grøntsagsmos herunder med kød og fisk, kommer til at udgøre en større del af hendes indtag og da hun jo stille og roligt skal spise mere og mere familiemad, så tænker jeg at du bør give hende jerntilskud. Det er umiddelbart hvis hun via flaske når op på 400ml, hvis hun f.eks. også får vælling, at du ikke behøver give jern. Men som det er hos jer, så tænker jeg at hun bør få jern ved siden af sin mad.
Det er meget vigtigt at man er sikker på præcis 400ml og det skal være minimum dette, hvis jernbehov skal sikres. Da du ammer og hun lyder til at være godt igang med skemaden, så bør hun altså få jern ved siden af.
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke og rigtig glædelig jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske