Brev:
Trivsel, datter 5½ måned
23. december 2006
Alder:
5 mdr.
Trivsel, datter 5½ måned
Hej Helen
Jeg er ny her på siden og kunne godt tænke mig, at du gav din mening vedr. om min datter Selma på 5½ lader til at være godt med.
Selma er generelt en glad og livlig pige. Der er fuld fart på hende nu og hun udvikler sig nærmest fra dag til dag. Men der nogle ting, jeg selvfølgelig synes kunne være bedre.
Søvn: hun har en fast sengetid omkring kl 19.30, hvor hun er naturlig træt. Vi har faste putteritualer og gør alt for, at hun skal være tryg ved at skulle i seng, men hun sover meget afbrudt og let. Hun er meget afhængig af sin sut for at falde i søvn og vågner når den glider ud af munden. Derfor er det ikke let for hende at falde i en god søvn. Hun er måske vågen 3-4 gange før hun skal spise ved 24-tiden.
Jeg synes det er så synd for hende, at hun sover så afbrudt og forbander sutten langt væk. Men jeg kan vel ikke tage den fra hende, hun må jo have behovet for den, tryghed? Vi har prøvet få gange at putte hende uden, men niks, det går ikke. Hvad kan jeg gøre? I dag timerne sover hun fint formiddags- og eftermiddagslur på minimum 2 timer.
Motorisk: jeg føler hun er rigtig god på dette område. Griber sikkert med begge hænde og skifter fra hånd til hånd. Hun har en stærk nakke og ryggen er også godt med tror jeg. Hun er dog i siddende position ikke helt sikker endnu, men tror du ikke det kommer når hun træner godt? Hendes ben virker også stærke, idet hun kan rejse sig på vores skød, når vi har hende i hænderne. Hun er god til at ligge på maven, men kan dog ikke komme om på ryggen. Hun trækker armene bagud og ligger så der og bopper frem og tilbage med kropsstilling som en faldskærmsudspringer inden skærmen foldes ud:-)
Hvad kan jeg gøre eller skal jeg regne med det kommer af sig selv? Faktisk tror jeg hun kommer fra ryggen til maven først, det gør hun antræk til, mangler dog lige det sidste stykke.
Mentalt: hun er SÅ nysgerrig. Følger med i alt og kan ligge og betragte os, når vi laver forskellige ting. Jeg tror hun suger til sig. Hun smiler, griner, hviner, elsker sang og musik. Hun rører ved vores ansigter og alle ting hun synes ser spændende ud. Hun smager på alting.
Mad: hun har siden lidt efter 4 mdr været på grød og fra 5 mdr på mos til aften. Hun nyder det og sluger det grådigt. Jeg regner med, at når hun når 6 mdr her medio januar, at jeg så også vil introducere grød til morgenmad. Er det ikke fint, når hun er så godt i gang? Kan jeg også begynde at give lidt sødmælk. Indtil nu har jeg givet vand.
Jeg forsøger at give bryst til de øvrige måltider, men hun er meget urolig ved brystet. Ikke ked af det, men nærmere meget nysgerrig og kan ikke samle sig om at spise. Har flere gange suppleret med mme, for at være sikker på, at hun fik nok. Det var også af samme grund jeg startede på fast føde. Mosen og grøden laver jeg bla. på mme, men hun får jo kun ca 3 dl om dagen, skal jeg så give jerntilskud? Hvis hun starter på grød om morgenen også, når vi nok op på de 400 ml der anbefales, så man ikke behøver at give jerntilskud.
Men tror du ikke hun er helt godt med sådan alt i alt? Jeg undskylder det lange brev:-)
Venligst
Anja