Svar: Skemad - intet virker
22. december 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Christina
Jeg kan godt forstå at du savner din nattesøvn, da du har været rimeligt privilegeret hvad det angår tidligere:o) Men jeg må også sige, at det ikke lyder ualmindeligt, at din datter spiser kl. 20, 23 og 05 - hun sover jo faktisk 6 timer i træk og det er hvad man kalder 'at sove igennem'. At hun har kunne sove mere tidligere, er rigtig dejligt, men det er ikke forventeligt:o)
Du skriver ikke hvor meget du ammer om dagen, for måske du skulle prøve med skemaden på et tidspunkt, hvor du normalt ville amme, så du ligesom ved at hun 'trænger til lidt'. Det kunne være når hun vågner af en lur, altså inden I begynder at lege osv. så hun også er frisk og vågen. Det er vigtigt at finde det rette tidpunkt.
Dertil kommer jo hvorvidt hun egentlig er parat til skemad, da hun slet ikke åbner munden. Måske det så er for tidligt og hvis du ønsker at hun skal sove længere og måske nedtrappe din amning, så er alternativet jo en flaske. Har du prøvet det? En kop er også en god idé, men det lyder heller ikke som om det er lykke hos jer desværre.
Nu kan jeg ikke se din datter, så jeg kan ikke vurdere, hvor stærk hun er i ryggen, men måske er hun stærk nok til at sidde i en høj stol? Hvis hun er det, så placer hende i den og sæt hende foran dig, du holder skålen med mad i din hånd og så får du hendes opmærksomhed, åbner munden (hun spejler sig i dig og gør det hun ser dig gøre) og ind med maden. Kontakten mellem jer og fokus på maden er meget vigtig.
Du kan evt. forsøge at lave lidt risgrød på din egen mælk, da det så smager lidt mere af noget hun kender. Risgrød er nok den mildeste grød du kan give og den er meget 'mælkeagtig'. Og så skal du holde fokus på selve madsituationen og det at hun skal kunne spejle sig i dig.
Vent med havregrød og øllebrød til hun bliver lidt ældre og forhåbentlig begynder at åbne munden. Så længe hun ikke åbner munden, så hjælper det jo heller ikke meget at prøve forskelligt for hun kan jo ikke smage forskel:o)
Prøv også at give hende noget hun selv kan sidde med, et stykke agurk, en gulerod eller lignende, så hun vender sig til at få noget i munden som smager af andet end mælk.
Rigtig meget held og lykke med hende og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske