Svar: Søvn og kiks
22. december 2006
Alder:
13 mdr.
Kære trætte mor
Det er dejligt at I har fået lillepigen til at sove bedre - det er vigtigt for jer alle sammen:o) Og så lige en lille bemærkning omkring mit syn på gråd.
Det er korrekt at jeg ikke mener børn skal græde sig i søvn, men samtidig mener jeg også at man skal skelne gråden fra hinanden og det betyder også at det ikke er al gråd, man skal reagere på med det samme. Der er forskel på om barnet græder fordi det er bange og utrygt, om barnet græder fordi det har ondt eller er sygt, fordi det søger underholdning eller fordi det er overtræt og har brug for roen til at samle sig selv. Det er meget vigtigt at man skelner mellem disse ting og derfor også nogle gange trækker tiden lidt inden man viser sig. Præcist som I (så tilfældigt) har gjort.
Ida er nu godt et år gammel og jeg tænker derfor at hun ikke bevidst laver numre med jer om natten. Hun er ikke udspekuleret. Men det betyder ikke at hun ikke søger underholdning og ikke tidligere helt har forstået at I faktisk ønskede hun skulle sove. Det fandt hun måske ud af, fordi I ikke reagerede med det samme, hun fik 'lukket lidt ud' og fald til ro og hvor er det godt. Dejligt at tingene nogen gange bare løser sig:o)
Med hensyn til gråd og det at sove videre i egen seng, så må det næsten komme an på en prøve. Måske vil hun kunne skelne, måske vil hun ikke kunne - det er faktisk meget forskelligt. Nogen børn registrerer og accepterer fint at blive puttet i egen seng først på natten og har brug for at komme i soveværelset hen på morgenstunden. Og det kunne sagtens tænkes at dette var en mulighed for Ida. I kan jo altid prøve at putte hende i egen seng først og hvis det ikke virker, tage hende ind til jer:o)
Med hensyn til kiks, så indeholder de generelt så meget fedt o sukker at de er at sammenligne med småkager. Tænk (forbrugerstyrelsen) har testet 31 forskellige kiks, hvor 29 af dem hørte til den fødevarekategori, man kun skal spise lidt af.
Kiks kan som udgangspunk derfor ikke anbefales til børn, hvis man giver det, så bør det være i meget begrænset mængde og de bør ikke erstatte et sundere mellemmåltid. I stedet bør du servere frugt, grovboller, rugbrød eller f.eks. knækbrød. Sidstnævnte bedre end kiks.
Tænk har også testet knækbrød. Ud af 29 forskellige typer, har de udvalgt 16 og ud af disse havner 3 i den kategori, som vi kun bør spise lidt af, fire havner i den kategori, som vi skal spise mindre af. Men 9 havner i den kategori som vi kan spise løs af. Så alternativet til kiks som mellemmåltid, kan altså også være en af de 9 forskellige knækbrød.
De 9 som går igennem testen er: Goldähren - Sesam Knäcke, Wasa - Sport, Wasa -Delikatess, Kavli - Knekkebrød 5 korn, Wasa - Multigrain, Urtekram - Delikatesse knækbrød, Vasaan Finn - Crisp Caraway, Burger BioKnäcke - Roggen, Urtekram Hällbröd - Från Härjedalen.
Så jeg kan ikke anbefale kiks, men har her givet dig et sundere alternativ.
Fortsat held og lykke med hende og rigtig glædelig jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske