Svar: 6 måneders pige nægter at amme og spise
21. oktober 2003
Alder:
6 mdr.
Kære trætte mor
Jeg kan godt forstå at du er træt og det er flot at du har kunne holde gang i amningen så længe. Hun må trods alt have fået noget hos dig, selv om hun har suttet så kortvarigt. Hvis hun slet ikke er rigtig interesseret i amningen mere og afviser brystet, så synes det er synd at I kæmper. Det skal jo være hyggeligt at amme og ikke en kamp hver gang:-)
Med hensyn til grød og grøntsagsmos, så er der ingen regler for at hun absolut skal starte med grød. Hvis hun er mest glad for grøntsagsmosen, så kan du jo give hende det to gange om dagen og så prøve at tilbyde lidt grød ind imellem.
Du kan give hende vælling eller erstatning i kop eller på en flaske, det kommer an på, hvad I er til og om du fortsætter med amningen. Det kunne evt. være en løsning for jer at du fortsatte med at amme om morgenen, hvor du har mest mælk og så tilbød hende mælk på en anden måde i løbet af dagen. Det ville også give mulighed for en trøstetår/falde til ro tår, hvis der var brug for det.
Jeg kan godt forstå at I alle trænger til en sammenhængende nattesøvn og jeg synes at vælling kunne være en god idé. Vælling er jo egentlig bare en tynd grød, så du kan evt. lave den selv eller købe noget industrielt fremstillet. Du må prøve dig frem og se hvad hun kan lide.
Fortsat held og lykke
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske