Brev:
6 måneders pige nægter at amme og spise
21. oktober 2003
Alder:
6 mdr.
6 måneders pige nægter at amme og spise
Min datter på 6 måneder, er 67 cm og vejer 6,6 kg. Hun led af kolik de første 3½ måned og har siden kolikken stoppede haft problemer med at amme. Hun sutter en kort tid (2-3 min) hvorefter hun trækker sig skrigende bort - det gik mig meget på i sommer, men jeg tog en dag af gangen og "vænnede" mig efterhånden til det - ikke at det har ændret sig, men nu har jeg efterhånden haft held med at lægge hende til det andet bryst efter den første skrigetur (her trækker hun sig endnu hurtigere fra på samme måde).
Jeg håbede, at når nu hun begyndte at få rigtigt mad, ville vi kunne trappe ned og måske bare "hygge" lidt med amningen - så det ikke var et decideret måltid hun skulle ha'. Jeg startede med vælling, hun var 4 måneder - det ville hun ikke have, så begyndte vi på grød, som hun første gang tog til sig som havde hun ikke prøvet andet. Vi holdt en pause, da hun fik mægtigt ondt i maven, og da vi efter 2 uger genoptog, ja så gad hun slet ikke. Jeg kan højst lokke et par skefulde ned, selvom hun er yderst interesseret i vores mad - rækker ud efter det og vil gerne have det hele i munden - bare ikke grød!!
Det mest vellykkede måltid er nu kartoffel, brocolli og majsmos til aften i sin høje stol. Det er tydeligt at hun selv helst vil føre skeen og det får hun lov til (hvilket trods hendes alder går rigtigt godt) - Men ud over de 8 - 10 mundfulde hun får her - så spiser hun ikke noget.
Jeg ved ikke om jeg skal bekymre mig, eller om hun nok skal komme efter det, hvis jeg fortsætter med at tilbyde hende det som jeg gør. Hun er ikke en stor pige - og var hun bare glad for at amme, var jeg nok ikke så bekymret - hun skulle jo helst ikke blive træt af mad, før hun er kommet igang.
Vi trænger også til at hun bliver mæt nok til at sove bedre end hun gør.
Det skal lige nævnes at hun er en glad, smilende og efterhånden ret aktiv pige, triller fint, og er meget fingernem, har våde bleer og ser ud til at trives fint.
Mange venlige hilsner
En træt mor.