Svar: Angst for bad
21. oktober 2003
Alder:
13 mdr.
Kære Malene
Det er helt normalt at små børn pludselig bliver bange for noget. Det kan være lyde, flyvemaskiner, mørke eller skygger og mange børn bliver i en periode utroligt bange for vand og er nærmest paniske hvis der skal vaskes hår.
Hvis han virkelig er bange, så skal du ikke tvinge ham, men derimod forsøge at finde alternative badeformer. For nogen virker det at bruge brusebad istedet for karbad og for andre omvendt. Det kan også være en god idé at du lader ham sidde ved siden af håndvasken på et håndklæde. Så kan han sidde med benene ned i vandet og efterhånden vænne sig lidt til det hele igen.
Det kan på samme måde også godt lade sig gøre at vaske håret i håndvasken, mens han ligger på bordet. Nogle børn vil godt acceptere badet, hvis de undgår hårvask og vil så acceptere hårvask, hvis de samtidig undgår at få vasket kroppen. Du kan jo godt lade ham beholde tøjet på imens du vasker hår.
Det handler meget om at lege med vandet, så han igen får opbygget lysten til det. Ofte er det en fordel, hvis barnet protesterer, når det er sommer, for så kan et badebassin i haven være en løsning - her kan barnet gå til og fra som det vil og er derved ikke presset. Der er selvfølgelig lidt lang tid til sommer, så med mindre du har et badeværelse hvor der er plads til et soppebassin, så må den mulighed vente:o)
Du kan også lade ham vænne sig til vandet ved en tur i svømmehallen. Selv om han er bange for vandet derhjemme, så sker der tit så meget i en svømmehal, at han glemmer det et øjeblik og det at kunne være helt tæt på mor i vandet og bevæge sig gennem vandet, kan ofte også have en positiv effekt.
Du skal være forberedt på at en angst for vand godt kan vare måneder, så det kræver stor tålmodighed. Jeg håber dog at du har fået lidt ideer med på vejen herfra og ønsker jer held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske