Svar: 16 mdr. og sover ikke igennem
29. april 2006
Alder:
16 mdr.
Kære Marlene
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå at det tærer på jeres forhold, når I bliver vækket hver nat på denne måde. Som du selv er inde på, er der dog mange ting, som spiller ind på hvorfor din dreng reagerer som han gør. Jeg vil prøve at beskrive lidt af mine tanker omkring det og så må du selv sortere i hvad du kan bruge og hvad du ikke kan. Nogle gange hjælper det dog, hvis man kan forstå hvorfor, så kan man også bedre acceptere det og måske finde en løsning.
Når man er 16 mdr gammel, så sker der rigtig mange ting i ens liv. For det første begynder din dreng at finde ud af at verden omkring ham er større og at ting kan være farlige. Det kan f.eks. gøre ondt at røre ved noget som er varmt, man kan falde og slå sig, hvis man løber ind i noget, man kan ryge ned af rutsjebanen hvis man klatrer op, man kan blive væk fra mor og far osv. Han er ved at finde ud af verden omkring sig.
Det betyder naturligt at han også drømmer mere. Når man drømmer så er det en bearbejdelse af dagens oplevelser og han har masser som skal bearbejdes. Når han vågner som han gør, så er det sandsynligt fordi han drømmer. Måske drømmer han at han er blevet væk, at han falder og slår sig eller andet og derfor har han brug for at vide at I er der og for at I trøster ham og beroligere ham og giver ham trygheden og visheden om at han roligt kan sove videre.
Problemet er at han endnu ikke er så gammel at han med ord kan forklares ting på denne måde. Nogle gange kan man med et "syyy, jeg er lige her", godt få ham til at sove videre. Andre gange har han brug for at ligge i smørhullet for at vide at han ikke er alene, at I er der for ham.
Det at du fortæller at han er god til at falde i søvn viser at han er tryg og har det godt og derfor er det sandsynligvis drømme og bearbejdelse af ting, det handler om.
Du beskriver også at der sker meget i jeres liv i øjeblikket. I bygger hus og I arbejder generelt meget. Det er klart at han også bliver påvirket af dette. Han spejler sig jo I jer forældre og mærker han jeres uro, så bliver han også selv urolig, som du også selv så fint gør opmærksom på.
Det har måske betydning for dig og måden du er omkring din dreng på, at du har haft en fødselsdepression. Men ingen børn tager skade af at blive nusset lidt ekstra, tværtimod. Man kan ikke give børn for meget kærlighed og det gør dem ikke utrygge. Det viser jo netop at du er der for ham.
Det som er problematisk er mere hvis I egentlig har for travlt og derfor en imellem nusser og nurser ham som kompensation for at I egentlig ikke har tid til ham, når han behøver det?
Du skriver at jeres dreng opvågninger ødelægger jeres samliv. I har svært ved at blive enige om hvordan I opdrager og hvordan I sætter grænser og skaber ro om natten.
Det første I må gøre er derfor at sætte jer ned og sammen finde ud af hvordan I skaber tid til jer alle. Din mand og dig har brug for at være sammen også uden barn. Kunne en aften, ud at spise sammen, ikke bare være lykken? Kunne I ikke finde en som kunne passe jeres dreng i Nogle timer?
Samliv handler også om at være sammen seksuelt. Ofte vil vi kvinder gerne charmeres lidt, mærke romantikken, bare blive kærtegnet lidt, se hinanden dybt i øjnene, opleve nærheden - før vi ender i sengen. Sommetider har kvinder det sådan efter en fødsel, at de egentlig får kærtegn nok af deres barn og ikke føler behov for deres mand.
Nogle mænd kan godt føle at de kommer i anden række og det er nok med god grund. Det skal selvfølgelig lige siges at det sagtens kan være helt modsat af hvad jeg skriver her.
Det vigtige er dog at I sammen finder ud af hvordan I hver især har det og hvordan I skaber tid til hinanden i den hverdan I har. For I har meget travlt, lyder det som om. Prøv derfor at skabe tiden og husk at man jo godt kan have samleje på forskellige tidspunkter af døgnet. Det behøver jo ikke være kl. 01, hvor jeres dreng vågner.
Drøft også hvordan I selv er blevet opdraget og hvad tanker I gør jer om det. Hvad skal jeres dreng have lov til, hvornår siger vi nej og hvorfor. Er det et reelt nej, eller er det fordi vi er trætte og egentlig ikke orker det han gerne vil.
Lige med hensyn til om jeres dreng skal sove imellem jer, så vil jeg give jeres sundhedsplejerske ret i at det lyder som om jeres dreng har brug for den tryghed. Men at hun og jeg synes at han skal have lov til at ligge der, er jo ikke ensbetydende med at I synes det og at I ønsker det sådan. Et alternativ til jeres seng, kunne derfor være en madras på gulvet i soveværelset, at I prøver at bære ham tilbage igen, når I synes at nu er det nok, eller at I simpelthen holder fast i at han skal sove i sin egen seng og derfor konsekvent ikke tager ham ind.
Med hensyn til middagslur, så hænger lurene om dagen jo ofte også sammen med hvordan man sover om natten. Samtidig er det vigtigt at jeres dreng er frisk nok til at spise om dagen, da det igen er medvirkende faktor for at kunne sove godt. Man sover jo godt når man er mæt og ikke når man er sulten. Nogle børn vil i jeres drengs alder fint kunne klare sig med en lidt længere lur (2½-3 timer). Andre vil have behov for at sove en lille powernap ud over det. Jeg kan godt forstå at I prøver at nøjes med en enkelt lur, da det sikkert også passer med rutinen i vuggestuen, men prøv ikke at korte den for meget. Men lad ham sove, så han også har energi til at spise.
Du skriver også at I vuggestuen spiser han fint og i den forbindelse tænker jeg at det jo netop har betydning at spise sammen og at det at indtage et måltid er hyggeligt. Spiser I sammen hos jer og er der tid til at nyde maden og hinanden?
Jeg håber at du/I kan bruge mine overvejelser og fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske