Svar: Knopper på min datter
23. marts 2006
Alder:
1 mdr.
Hej med dig
Tillykke med din lille pige og det går fint med det danske sprog:o)
Som du skriver er hormonknopper meget almindeligt. Det skyldes dog ikke kun hormoner via modermælken, men de kommer også fordi barnets hud er så fin og endnu ikke helt har omstillet sig fra at leve udenfor moderens mave. Derfor kan børn, som får flaske også få hormonknopper.
Mange børn har flere hormonknopper, når de er 3-4 uger gamle og de kan være der et par uger. Nogle børn får også hormonknopper i 2 mdr´s alderen, men de fleste børn får ikke længere hormonknopper, når de er 3 mdr gamle.
Det kan altså godt være hormon knopper som din datter har. Det kan dog også være varmeknopper og der findes mange andre former for knopper og udslæt. Derfor synes jeg at du skal konferere med din sundhedsplejerske eller spørge lægen for en sikkerheds skyld. Det er altid lettere at stille en diagnose, når man kan se hvad det er der er tale om og jeg kan jo ikke se din datter her.
Så ved tvivl spørg altid en læge som kan se dit barn:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske