Svar: Nattesøvn - 7 mdr.
24. marts 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Frederiks mor
Der er flere ting, som jeg tænker du kan overveje, som mulige årsager.
Det første du skal tænke på er om han nu er så gammel at han har behov for mere mad i løbet af dagen. De fleste børn vil omkrng 7 mdr´s alderen kunne spise skemad 4 gange dagligt + fortsat få bryst og flaske ved siden af og nogle børn begynder endda i den alder at spise små hapsere, så de således får skemaden som de plejer, men får mere familiemad ved siden af.
Dernæst kan det handle om at Frederik nu har en alder, hvor han begynder at drømme lidt mere end tidligere. Han er måske ved at komme i seperationsfasen og oplever i den forbindelse verden større end han tidligere har gjort. Det betyder at han b.a. kan blive bange for at I bliver væk fra ham og når han ikke kan se jer, bliver han urolig og ked af det. Græder han f.eks. når I forældre går ind i et andet rum?
Hvis han er igang med denne fase, så kan det være derfor han drømmer og dermed sover mere uroligt.
Det kan også handle om at I forstyrrer hinanden og derfor kan det være en god idé at I nu tager beslutningen om at flytte ham ind på eget værelse, hvis I har mulighed for dette. Han skal nok skrige højt nok, hvis han har brug for dig, men det kan nogle gange hjælpe at blive flyttet lidt fra hinanden, så er du heller ikke forstyrret af ham og I sover alle bedre.
Du skal naturligvis også overveje om det er fordi han har ondt. Er han forkølet og kan have ondt i ørerne, eller er han måske ved at få tænder? Det giver også urolig nattesøvn. Heldigvis stopper det jo igen, når forkølelsen er ovre eller tanden er brudt frem.
Håber I via mine overvejelser kan finde en løsning. Fortsat held og lykke med ham. Og det er da dejligt med en dreng, som ellers lyder til at trives så godt:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske