Svar: Jeg opgiver amningen
23. marts 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Bandittens mor
Lov mig at du ikke helt opgiver endnu. Jeg kan fornemme at du rigtig gerne vil den amning og gerne vil give det en chance og det synes jeg altså du skal gøre, - bare et par dage mere.
Der er fortsat lidt at gøre. Få fat i en læge som kan give dig noget Primperan (Metoclopramide) (læs mere på lægemiddelkataloget online - www.lmk.dk). Det er et middel man normalt giver mod kvalme.
Undersøgelser har vist at Primperan har en positiv effekt på prolaktinniveauet og mælkeproduktionen. Man tager præparatet som en kur, hvor du tager 10 mg x 3 dgl i 5-10 dage. Hvis der er positiv effekt, vil den vise sig efter ca 2 døgn.
Når man stopper med Primperanen vil mælkemængden kunne falde igen og derfor er det vigtigt at du efterfølgende kan få din dreng til at spise hos dig. Tanken er dog at han netop måske vil det, når mælken er der.
Derudover kan du bede lægen om en syntocinon næsespray (se igen www.lmk.dk). Her bruger du den lige før amnin gog tager et pust i hvert næsebor. Den virker på nedløbsrefleksen, så mælken løber hurtigere til.
Jeg kan godt forstå at du er ked at det, men som sagt så synes jeg du skal give det en sidste chance. Går det ikke, så har du i hvert fald gjort alt hvad du kunne - og hvad mere kan man forlange? Jeg er slet ikke i tvivl om at du gør det rigtig godt og at du er en rigtig god mor. Men som du selv skriver så er det rigtig svært at være i et andet land, ikke kunne tale sproget og så skulle finde ud af det at være mor. Det er netop i sig selv nok den største udfordring i livet.
Jeg synes det lyder som en rigtig god idé at du begynder med lidt skemad. Start med risgrøden og giv her nogle få skefulde til at begynde med (4-5 tsk. fulde). Vælg et tidspunkt, f.eks. formiddag eller frokost, hvor din dreng ikke er alt for sulten og ikke er alt for træt. Det kan være f.eks. 1 time efter at han har fået mælk.
Når han når op på at kunne spise ½ dl. eller mere, så prøver du at give ham to gange dagligt. ½ dl. formiddag og ½ dl aften. Giv ham grød om formiddagen og grøntsagsmos om aftenen. Langsomt øger du mængden, så han stille og roligt får mere og mere.
En plan for dagen med to måltider skemad kunne se således ud:
Morgen: Bryst eller flaske
Formiddag: Grød efterfulgt af bryst/flaske
Frokost: Bryst eller flaske
Eftermiddag: Bryst eller flaske
Sen eftermiddag: Evt. bryst eller flaske
Aften: Grøntsagsmos, evt. lidt frugtmos til dessert og evt. bryst/flaske
Sen aften: Bryst eller flaske
Nat: Evt. Bryst eller flaske
Du kan på sundhedsstyrelsens hjemmeside www.sst.dk downloade bogen "Mad til spædbørn og småbørn" hvor du finder opskrifter og beskrivelse af hvordan du kommer igang.
Med hensyn til allergi, så er der jo aldrig garanti for at ens barn ikke udvikler allergi uanset hvor meget man forebygger. Med hensyn til amning, så er det de første 4 mdr. at dette har en forebyggende effekt og efter 4 mdr´s alderen kan børn med risiko for allergi ernæres fuldstændig som andre børn.
Jeg synes du skal overveje meget hvordan du prioriterer din tid. Det er jo meningen at det skal være hyggeligt at være sammen med sit barn og man skal kunne nyde hinanden. Det skal ikke være skrig og skrål og en kamp, hvor man kæmper og kæmper og helt glemmer at nyde.
Jeg krydser mine fingre for jer og sender dig et stort knus. Det skal nok gå alt sammen.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske