Svar: Ekstra næring
23. marts 2006
Alder:
8 mdr.
Kære Iben
Hvor skal I dog meget igennem. Jeg krydser fingre for at det snart går lidt bedre fremad. Positivt er det i hvertfald at hun nu spiser så godt af flaskerne og får sin erstatning.
Selv om hun endnu ikke har tænder kan hun jo godt tygge. Hvad siger hun til mad, som hun kan spise selv? Meget kan spises med lidt smørsovs, som i gamle dage og det er der faktisk mange børn som godt kan lide.
Derudover så tænker jeg om du har overvejet om det er muligt at tale med en diætist, som ved noget om børns behov og som kan være med til at sammensætte en kostplan til din datter?
I forhold til at søge læge, så kan jeg forstå at du ikke er så glad for dette og det kan godt være at I er uenige om nogle ting. Men I er vel ikke uenige om at Julie har behov for lidt ekstra guf, for at vokse og trives? Kunne det ikke være muligt at drøfte dette med lægen?
Ud over af fedtberige maden med smørsovs og lignende, så ved jeg at man på neonatalafdelinger af og til tilfører ekstra protein til mælken for at de små fortidligt fødte kommer i bedre trivsel. Dette er dog under lægelig kontrol, da man jo generelt skal passe på med ikke at give børn for meget protein, da det kan ødelægge deres nyrer og nyrefunktion. Jeg tror umiddelbart at firmaet Milupa har produceret proteinpulver til dette formål.
Du må dog ikke begynde på sådan noget selv, men her bliver du altså nødt til at kontakte lægen for at få den rette rådgivning.
Jeg synes ikke umiddelbart at du skal begynde at blande mælk og grødpulver. Kan det ikke lade sig gøre at øge indtaget af rigtig grød/mos i stedet? Grød/mos indeholder jo protein i passende mængde så hun bedre vokser og hun har glæde af fastere mad i forhold til at få mere og mere flaske.
Hun skulle jo med den alder hun har meget gerne begynde at spise mere og mere familiemad og på den måde få dækket sit behov.
Med hensyn til Julies udvikling, så bliver du altså nødt til at slappe af! Og du er ikke nogen dum mor!!! Lige nu bruger Julie en masse energi på at optage sin mad og vokse og ikke på at kravle. Så nu prøver du lige at fokusere på det, som faktisk fungerer og som er rigtig godt. Altså Iben!
Knus herfra.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske