Svar: Sent ammestop
22. marts 2006
Alder:
10 mdr.
Kære Emils mor
Det tager tid at ændre en vane og desværre kender Emil jo ikke klokken, så han kan måske ikke forstå hvorfor han nogle gange kan blive ammet og andre gange ikke:o)
Nogle børn har meget svært ved at acceptere at de nogle gange får lov til amning og andre gange ikke, hvor andre børn trives rigtig godt og længe med kun at blive ammet en enkelt gang ofte om aftenen.
Som du beskriver Emil, så er han umiddelbart så glad for amning at det vil være svært for ham at affinde sig med en enkelt amning dagligt, men lad det dog komme an på en prøve.
Der er jo også det i det at mælken tager en stor del af pladsen og dermed sutfornemmelsen, og hvis han ikke spiser nok og bliver mæt nok, så sover han heller ikke godt nok. Derfor skal mælkeindtaget skrues ned med den alder han har nu, så der bliver plads til mere mættende mad.
Hvad sker der når Emil vågner nu? Er han grædende og ked af det? Er det noget der foregår i søvne og kunne det evt. tænkes at han kunne falde i søvn igen, hvis I lod ham være? Får han en sut hver gang og kunne han så evt. selv prøve at finde den i søvne hvis han havde behov for den - ellers er den jo vanen som er svær at slippe af med.
Du må vurdere hvordan det mon passer jer bedst med hensyn til ammestop. Hvis Emil kan nøjes med en trøst, når han er ked af det og ikke spiser ved brystet, kun sutter kortvarigt, så er dette en mulighed. Hvis han ikke kan affinde sig med dette, så må du stoppe helt og beslutte dig for at nu er det slut. Han bliver ked af det, men på et tidspunkt glemme han det også.
I første omgang synes jeg dog at du skal prøve at trappe langsomt ned om dagen, som du allerede gør, men stille og roligt fjerne et ammemåltid. Prøv at tilbyde et alternativ og forsøg at distrahere ham til noget andet i stedet. Du forsøger naturligvis i første omgang at bibeholde amningen om aftenen, da den er rar for jer begge og så må du se hvordan det går.
Du skal ikke være bekymret for institutionsstart. Netop det kan jo være med til at ændre det hele. Han lærer af de andre børn, han kan af gode grunde ikke få mælk fra dig, men accepterer måske bedre noget andet, når han ser de andre. Samtidig bliver han måske så træt af alle de indtryk han får, at han simpelthen dejser om og dermed sover bedre end han nogensinde før har gjort.
Nogle gange så løser tingene sig på fin vis:o)
Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske