Brev:
Sent ammestop
22. marts 2006
Alder:
10 mdr.
Sent ammestop
Kære Helen
Emil er nu ved at være ti måneder. Han spiser stort set almindelig mad (er på en kombi af moset mad og spiser lidt selv, når han en sjælden gang gider), men jeg ammer ham også stadig lidt ved siden af. Om morgenen før vi står op, om eftermiddagen (hvis jeg er der) og altid om aftenen før putning.
Emil er meeeeget glad for mors bryster... han hiver mig i trøjen, bider mig i skulderen og siger mammam, når han gerne vil have mælk, og han kan godt blive rigtig pylret, hvis jeg f.eks. ikke har ammet ham om eftermiddagen. Han vil ikke drikke den mælk, som far prøver at give ham i stedet om eftermiddagen - bæller så til gengæld mælk i sig til aftensmaden, og nægter faktisk at spise, før han har fået et stort glas mælk - og det er jo ikke så smart.
Men amningen... det skal jo stoppe. Han skal i vuggestue, jeg skal på arbejde. Og så især også fordi han stadig sover så dårligt, så jeg vil gerne have morgenamningen væk, så det i hvert fald ikke er den, han efterspørger, når han vågner op 4-5 gange hver nat.
Hvordan synes du, man bedst holder op med at amme, når han nu er så glad for det?? Er det bare et spørgsmål om tid, hvor man simpelthen nægter ham det? Hvor han så sikkert er ked af det, men så fatter det til sidst og drikker den mælk, vi giver ham af kop og tudflaske (han tager ikke normalt flaske)
... og tror du det er muligt at beholde aftenamningen som den eneste uden at han bliver alt for forvirret. Jeg synes nemlig også selv, at det er så enormt hyggeligt at amme en gang imellem.
Han vågner i øvrigt stadig et utal af gange hver nat, og jeg synes, det er ufatteligt i en alder af ti måneder, at det stadig skal være som at have en nyfødt. Har du et forslag til, hvad man kan gøre om natten for at lære ham ikke at vågne???
Gør vi noget forkert? Tror du det evt. hjælper at holde op med at amme helt?
Det er far og KUN far (med mindre han en sjælden gang er ude) der går ind til ham om natten - netop for at der ikke skal herske tvivl om, at der IKKE er chancer for babs. Men alligevel vågner han.
Som altid tak for hjælpen :-)
Emils mor