Svar: Ammestop 15 mdr.
22. marts 2006
Alder:
15 mdr.
Kære Jeanette
Da din datter er 15 mdr gammel kan du ikke længere regne med at hun selv vil sige amningen fra, tværtimod. Nu er det dig, som skal tage beslutningen om at amningen skal stoppe.
Det kan godt være lidt hårdt et par dage, men efterfølgende vil du forbavses over hvor hurtigt din datter faktisk glemmer det. Jo længere tid der går, jo mere bevidst bliver din datter og dermed bliver det også sværere at stoppe amning.
At du har ammet i 15 mdr er rigtig rigtig flot. Det har været dejligt for jer begge. Men nu er det vigtig for jer begge at få en sammenhængende nattesøvn - det har I begge brug for og det er vigtigt at du siger til dig selv at det faktisk også er for din datters skyld at du vil stoppe amning nu.
Med den alder din datter har så forstår hun godt at noget er slut. Når I læser en bog, så klapper du bogen sammen og siger "slut". Når hun får mælk og mælkekartonen er tom, så siger du igen "slut", når hun har spist det sidste stykke æble, så slår du ud med hænderne og siger "slut - der er ikke mere".
Det er det hun kender fra hverdagen og det er det samme du skal bruge omkring amning. "Det er slut, der er ikke mere" - slå ud med hænderne og vis hende på den måde som hun kender fra andre ting, at det er slut nu.
Det er så meget vigtigt at ud ikke giver efter, for så passer det jo ikke hvad du siger og hvad skal hun så tro på. Når du har taget beslutningen om at stoppe, så holder du fast i den beslutning og det gælder både om dagen og om natten - din datter kender ikke klokken.
Hvis/når hun beder om brystet så kan du tilbyde hende et alternativ. "Er du tørstig - her er lidt vand/mælk m.m". Prøv at aflede hende med legetøj, lidt kropsmassage og lignende, gerne noget som stadig giver hende kontakten som hun jo også forbinder med amningen.
Når du får lært hende at undvære amningen, så vil hun sandsynligvis sove meget bedre. Vågner hun kan hun få en tår vand af en kop, men ellers blive puttet igen i sin egen seng.
Jeg synes du skal prøve at gøre alvor af det snart. Måske benytte dig af påsken i april. Det vil være en god idé at få ændret hendes soverytme inden hun bliver 18 mdr. da mange børn netop i denne alder kan vågne pludseligt om natten og drømmer mere her - ikke for at tage bekymringerne på forskud, bare for at sige at det vil være en god idé at skabe andre vaner nu.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske