Svar: Mælken er væk
21. marts 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Bandittens mælkefattige mor
Hvis du gerne vil amme, så synes jeg naturligvis at du skal prøve at få amningen op at stå igen. Fortsæt med den hyppige udmalkning, men prøv derudover også at lægge dig i sengen med din lille dreng det meste af dagen, altså i nat og i morgen.
Det hjælper nogle gange at der er fuldstændig ro, ingen stress og ikke andet at gøre, bare være sammen. Naturligvis skal du malke ud, lægge til og give din dreng den ekstra mælk han har behov for, men lad være med at vaske tøj, gøre rent osv. Alt unødigt i den retning kan godt vente en dag.
Når du giver erstatning, så tager dette naturligt pladsen eller lysten op for at spise hos dig, hvorfor din mælkeproduktion nedsættes. Du er dog nødt til at tilbyde din dreng en flaske, både for at han fortsat trives og også for at tilføre tilstrækkelig energi så han kan arbejde ved brystet. Det vil være fint, hvis du kan lægge ham til brystet først og så tilbyder flaske bagefter, for på den måde både at bibeholde amningen, men også sikre hans trivsel i øvrigt.
Alternativt må du malke ud skiftevis med at du ammer. Lad være med at fokusere på mængden du får ud, fokuser mere på at hvis du viser brystet at der er behov, så producerer du også mere mælk.
Efter udmalkning vil der i løbet af to timer være dannet mere end 40 pct mælk igen. Hvis din søn så bliver lagt til igen, vil der fortsat være noget at få. Han vil kunne 'tømme' og stimulere brystet bedre end en malkemaskine.
Sørg derudover for at skifte imellem de forskellige ammestillinger, simpelthen for at få stimuleret brystet bedst muligt. Amning om natten er også meget vigtigt for at øge mælkeproduktionen, da man om natten producerer mere mælkestimulerende hormon.
Det er også meget vigtigt at du husker at spise i løbet af dagen, så 'der er noget at lave mælk af'. Det nytter ikke at du går hele formiddagen uden mad og drikke og først kommer i tanke om, når klokken er halv et at du slet ikke har fået noget at spise.
Det kan måske hjælpe dig at drikke ammete eller mørk hvidtøl/maltøl, som er et gammelt husmoderråd. Sørg derudover også for at holde dig godt varm og undgå kulde og træk.
Hvis du er blevet forkølet og generelt virker utilpas, så kan det godt influere på din mælkemængde. Det er endnu en god grund til at holde sengen en dags tid. Det er vel ikke rigtig årstiden til høfeber, ej heller hvor du bor, så måske er du ved at blive syg?
Med hensyn til mælkemængde, så er din dreng på grænsen rent aldersmæssigt til at man kan sige 1/6 af hans vægt i døgnet, men det er en regel du kan forsøge. Ellers må du prøve at tilbyde flasker og så ellers regne med at han tager, hvad han har behov for og i øvrigt har en naturlig evne til at kunne regulere dette selv.
Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske