Svar: Søvn og natamning
22. marts 2006
Alder:
9 mdr.
Kære ML
Tak for det meget fyldestgørende brev du har sendt mig. Jeg kan godt høre at der har været mange ting i Josephines unge liv, som naturligt spiller ind på hendes måde at sove og falde til ro på nu. Jeg er dog ikke i tvivl om at tiden vil arbejde for jer og at der er håb forude:o)
Tidsperspektiv er svært at give, fordi både børn og forældre jo som bekendt er meget forskellige. Nogle gange går tingene meget lettere end man forestiller sig og andre gange tager det længere tid og kræver stor tålmodighed.
Det første jeg lige umiddelbart tænker på i forhold til Josephine er amningen. Det betyder rigtig meget for hende at blive ammet og det er den måde hun har fundet trøst på hele sit liv. Derfor er det svært for hende at give slip på dette. Nogle børn siger selv amningen fra omkring 10 mdr´s alderen, hvor andre børn ikke siger fra. Det er så mors ansvar at stoppe amningen, da man ikke kan forvente at barnet vil gøre det af sig selv. Dermed ikke sagt at man ikke kan amme længe og måske i et par år, man skal bare vide at man som voksen skal være den der siger fra.
Når det er sagt må jeg så også spørge dig, hvor meget det betyder for dig at amme? Er du parat til at stoppe dette, eller synes du faktisk at det er ret dejligt? Det er bekvemt, let at trøste, og det er faktisk ret hyggeligt?
Jeg tror du skal tage en beslutning om hvad du vil. Det er rigtig godt at du ikke længere ammer så meget om dagen. I forhold til Josephines alder vil amning morgen og aften være fint, men ikke mere end det. Om natten skal hun ikke ammes og det er en beslutning som du skal tage, og som du skal tage med hele dit hjerte. Hvis hun mærker din usikkerhed, så blive det sværere at stoppe.
En blid måde at stoppe natamning på er ved at lade hende sutte hos dig kortvarrigt, for at få den trøst hun gerne vil have. Men herefter skal du tage hende fra, så du forhindrer hende i at fylde sig med mælk og dermed spise hos dig - altså kun trøst.
En lidt hårdere måde er at lade far tage over om natten, så er amning udelukket og hun kan i stedet blive tilbudt vand.
Derudover skal hun ind i eget værelse at sove. Du kan godt amme hende om aftenen, så hun falder til ro på en god måde, det er helt fint, men så skal du prøve at putte hende.
Du må vurdere hvorfor hun græder. Hvis hun er bange og føler sig forladt, så må du være hos hende, evt. synge lidt, eller læse lidt for hende, bare så hun kan høre din stemme. Hvis hun søger underholdning bliver du nødt til at gå, men vend hele tiden tilbage med få minutters interval (max 3 minutter), så hun ved at du er der, putte igen, godnat og gå igen.
I må vurdere om det er far som skal tage turene om natten, om det er muligt at I skiftes, eller om det er bedst det er mor. Det er dog meget vigtigt at du prøver ikke at amme hende for meget.
Man siger normalt at man vil kunne se en forskel efter 3 dage og det kan måske hjælpe jer at skrive ned, hvormeget hun græder og hvornår. Når noget er skrevet ned så er det lettere at se en forskel og se at det går i den rigtige retning.
Det er vigtigt at hun ikke får mælk om natten, da det vil mætte hende så hun ikke spiser nok om dagen og det er netop vigtigt at hun spiser godt om dagen, for at hun er mæt og tilfredsnok til at kunne sove godt. Søvnen om dagen hænger også sammen med søvnen om natten - alt hænger jo sammen.
Jeg håber I finder ud af det og at ovenstående kan hjælpe jer lidt videre. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske