Brev:
Søvn og natamning
22. marts 2006
Alder:
9 mdr.
Søvn og natamning
Jeg skriver til dig, da problemerne omkring min datter, Josephines og vores nattesøvn har vokset sig store og uoverskuelige og jeg håber at du kan hjælpe os med at få klarhed over situationen.
Jeg forøger kort at beskrive hvad der er foregået i Josephines liv siden hun blev født i juni 2005.
Da Josephine kom til verden boede vi i en toværelses lejlighed – her var pladsen trang og frustrationerne voksede sig hurigt store. Da hun var 6 mdr. gammel købte vi hus, her flytte vi ind efter to måneders istandsættelse og køren frem og tilbage mellem lejlighed og hus hver weekend, og for Josephines og mit vedkommende desuden flere gange om ugen i den sidste måned af istandsættelsesperioden.
Jeg arbejdede primært (istandsættelsen) når Josephine tog sine to lure midt på dagen og var så sammen med hende, når hun var vågen – ligesom min mand og endnu oftere min mor ofte var i den periode, når vi var i huset.
Josephine er nu 9. mdr. gammel og vi har boet i vores nye hus i en måned.
Min bror havde lavet en meget flot vugge til Josephine, da hun blev født, men som hun dog kun fandt sig i at sove i i korte perioder, da vi boede i lejligheden. Vi havde ikke plads til en tremmeseng i lejligheden og havde nok heller ikke energien og roen til at indføre mange faste rutiner og gennemføre hårde søvnændringer... vi prøvede et par gange, men uden større held og med mere gråd end jeg synes godt var.
Det har hele tiden været meget vigtigt for mig at Josephine skulle være tryg.
Josephine har været mor-syg flere gange – første gang da hun kun var ganske få uger gammel og jeg har ikke været meget væk fra Josephine siden hun blev født. (En enkelt time i ny og næ og aldrig om aftenen).
En ting er at få Josephine til at falde i søvn om aftenen (pt. ammes hun og så festes der og ammes og festes og... eller også ammes der og grædes og ammes i søvn) – en anden ting er at komme igennem natten.
Hun ammes stadig om natten, når det er værst ca. 5 gange – ellers to til tre gange.
Josephine vil ikke bruge sut og har ej heller villet tage en bamse eller andet til sig – det er i høj grad mig der er hendes store kæledyr og til tider narresut.
Hvis hun er meget ked af det (f.eks slår sig) eller ikke kan finde ro om natten er det eneste der hjælper at blive lagt til brystet.
Når hun er faldet i søvn sker det tit at hun ”vågner” op en til fire gange inden for den første time og enten skal vendes, aes eller ammes igen.
Hun har ikke sovet meget i sin egen seng – dels har det været svært at få hende til at falde i søvn der – jeg/vi har få gange haft held med at løfte hende derover når hun sov, men når hun ikke har kunnet finde ro og har ”kaldt”, hulket, skreget, grædt og har jeg forsøgt at berolige hende først i hendes seng, men hvis ikke det hjalp, så i vores og gerne ved brystet.
De mange opvågninger og løft fra den ene til den anden seng betød at min mand på et tidspunkt flyttede ind på sofaen og Josephine sov hele natten hos mig. Lige nu sover vi alle tre trangt i min mands og min seng, bl.a fordi Josephine har været syg og hendes tremmeseng er blevet skiftet ud (vi havde en gammel junoseng som vi ikke synes var sikker nok og får i dag en ny seng).
I løbet af dagen er amningerne trappet meget ned og hun spiser heldigvis mere og mere fast føde – hvilket også har været en kamp.
Den 3. april begynder Josephine i vuggestue og den 1. maj begynder jeg på arbejde. Min mand har taget orlov således at han arbejder halv tid i april og maj måned.
Aftnerne og nætterne har efterhånden udviklet sig til et mareridt i mit hoved. Jeg vil så gerne finde en god måde at lært Josephine at falde i søvn i sin egen seng og jeg vil så gerne at natamningerne snart kan stoppe.
Om dagen sover hun for det meste to lure i barnevogn udenfor. Hun falder til ro, når jeg/vi putter hende i voksiposen og triller en tur med hende i barnevognen.
Kan du hjælpe mig med at overskue hvordan og i hvilket tidsperspektiv søvn- og ammeændringerne kan ske?
På forhånd tak.
Venlig hilsen ML