Svar: Hvor længe kan man sove uden mad og drikke?
20. marts 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Mor
Det er meget forskelligt. Nogle børn kan ikke klare sig så længe uden at få lidt vand at drikke, andre børn klarer det fint og sådan lyder det hos jer.
Du må gå ud fra at han har en naturlig evne til at kunne regulere sit behov. Nogle gange vil børnene vågne sen aften, når man selv går i seng og vil her have behov for at få lidt vand at drikke. Andre gange er det ikke nødvendigt og de tager fint deres behov i løbet af dagen.
Du må se på din drengs bleer. Hvis han tisser som han skal og urinen ikke virker koncentreret, så får han den væske han har behov for.
Det vil være fint at du ammer ham tidlig morgen, når han vågner. Så kan han måske sove lidt mere og så kan I sammen stå op og så kan I spise morgenmad sammen.
Hvis han virker til at mangle væske, så kan det være nødvendigt at give ham noget at drikke sen aften, men det er som sagt ikke sikkert at det er nødvendigt hos jer, da det er forskelligt fra barn til barn.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske