Svar: Flaskegivning og modermælkserstatning
21. marts 2006
Alder:
1 mdr.
Kære Frederiks mor
Tillykke med den lille dreng og dernæst så vil jeg lige sige til dig at man altså er en ligeså god mor selv om man ikke ammer sit barn! Moderfølelsen sidder ikke i brysterne, men i hjertet!
Det er normalt at børn, som spiser af flaske sluger lidt mere luft end børn som bliver ammet. Det er også normalt at børn som får flaske gylper lidt mere end andre børn. Simpelthen fordi det er lettere at spise af en flaske og mælken løber nemmere til barnet.
Når Frederik skal bøvse så er det vigtigt at hans ryg holdes lige og at armene er lidt løftet. Når du sidder med ham over skulderen er det således vigtigt at han har armene oppe over din skulder, så han ligger højt placeret. Hvis han ligger nede på din brystkasse er det således sværere for ham at bøvse. Klap ham med lethed på ryggen for at hjælpe luften op.
Derudover kan du med fordel sidde med ham foran dig. Han er jo så gammel nu at du kan udnytte lidt af hans vågentid, ved at sidde med ham foran dig og pludre lidt. Han må ikke sidde selv, men du kan sidde med ham i dine arme. Hold omkring hans brystkasse, under hans arme, så armene igen løftes lidt. Det hjælper ham til bedre at komme af med luften. Håber dette er til at forstå:o)
Hvis han falder i søvn og slet ikke virker oplagt til at komme af med bøvsen, så læg ham ned og lad ham sove. Han vil så højst sandsynligt begynde at blive urolig, måske smaske lidt eller klynke lidt efter ca 45 minutter og her kan du så tage ham op, lade ham komme af med bøvsen, evt. give ham en sut og så putte ham igen. Er der ikke kommet en bøvs efter 5-10 minutter så kommer den ikke før efter lang tid. Så er det bedre at lade ham sove og så være der, når luften har fundet vej frem.
Nogle børn gylper rigtig meget og gør det længe, hvor andre vokser fra det og det ændrer sig i takt med at de begynder at spise anden og mere fast føde. Det vigtige er at de ikke gylper så meget at det går ud over deres trivsel. Derfor er det vigtigt at I holder øje med om Frederik tager nok på og hvis han gør det, så må I leve med det ekstra vasketøj, som gylperiet giver. Hvis han gylper så meget at det går ud over hans vægt og dermed trivsel, så skal han udredes via egen læge.
Nogle børn spiser rigtig meget og andre spiser mindre. Med den alder jeres dreng har nu, vil hans behov være ca 1/6 af hans vægt i døgnet. Det vil sige at hvis han vejer f.eks. 6 kg, så vil hans døgnbehov være ca 1000 ml.
Nogle børn når op på 1500ml for at blive mætte nok og i et sådan tilfælde kan man vurdere om der er behov for en mere mættende erstatning. Hvis barnet på det tidspunkt er over 4 mdr. så kan man gå ind og give lidt vælling eller en anden form for tilskudsblanding, eller evt. begynde med skemad. Hvis barnet er under 4 mdr så vil det være normalt at sundhedsplejerske eller egen læge vurderer om der reelt er tale om sult, eller om barnet en imellem bør have en sut i stedet.
Børn der får flaske bør have mulighed for at selvregulere på samme måde som børn der bliver ammet. Det vil sige at han nogle gange og på bestemte tidspunkter vil spise mere end andre gange. Det er normalt. At spise 5-6 gange i døgnet er det, som normalt anbefales og du kan ikke umiddelbart regne med at skulle tilbyde mad/mælk mindre end dette. Når han spiser 6 gange i døgnet, så går der 4 timer imellem måltiderne og det er rigtig fint.
Hvis du synes tiderne er problematiske i forhold til jeres dagligdag, så kan du godt prøve at se om du kan ændre lidt på dette. Alt efter hvornår han spiser om aftenen og puttes til natten, kan du f.eks. godt gå ind og give en flaske sen aften, når du selv går i seng, så han forhåbentlig så kan sove de 4-5 timer i træk om natten. Det vil være okay.
Først når han er 6 mdr gammel siger man at han ernæringsmæssigt ikke har behov for mælk om natten. Det vil altså være normalt at han skal have mælk sen aften og igen tidlig morgen, mere kan du ikke forvente.
Håber dette hjælper dig lidt videre. Fortsat held og lykke med ham:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske