Svar: Hvad med mor
20. marts 2006
Alder:
7 mdr.
Kære Mor
Det er helt i orden at du ikke kun spørger om ting vedrørende din lille dreng.
Nogle kvinder har det ikke særligt godt med at gå hjemme, når deres barn er lille. Det er svært at få tiden til at gå, de savner kolleger og faglige diskussioner og de er ved at "brække sig over" at skulle snakke med far om bleskift og skemad. De er bare ikke til yngelpleje og sådan er det.
Hvis det er sådan du har det, så er det jo helt okay. Måske skulle du så overveje om det er ved at være tid til at komme ud blandt andre, om din dreng kunne have glæde af at blive passet ude, og når I så var sammen, så var det rart for jer begge.
For nogen er det den bedste løsning og de vælger så måske at tage forældreorlov, når barnet har nået en alder, hvor man bedre kan lave noget sammen.
Når det er sagt, så er det også meget vigtigt at du får snakket med nogen om, hvordan du præcist har det. Rigtig mange kvinder får det der hedder en efterfødselsreaktion og jeg kan ikke ud fra dit brev vurdere om det er det du har. Jeg kan huske at du fødte ved kejsersnit og jeg ved ud fra dine tidligere breve, at du synes det har været svært undervejs. Det bliver du nødt til at tale med nogen om.
I kommunen hvor du bor er der mange muligheder. Din sundhedsplejerske eller din læge kan hjælpe dig. Måske kan du have glæde af at henvende dig til Gaia-instituttet, som du finder i min linksamling.
Så vil jeg også sige til dig at det er vigtigt at du taler med din mand/kæreste og fortæller ham at du har brug for at blive bekræftet i hvor dejlig du er. Nogle kvinder har nok i at nusse med deres børn hele dagen, men mange kvinder har det som dig - en følelse af at give og give hele dagen og ikke få noget igen. Først skal man tage sig af barnet hele dagen og når manden kommer hjem, så skal man også tilfredsstille ham! Det er hørt før:o) Men du skal også tilfredsstilles og her må du godt stille lidt krav.
Har I ikke nogen i omgangskredsen, bedsteforældre eller andre, som ville elske at få lov til at passe jeres dreng? Du skal prioritere dig selv og jeres parforhold. Du skriver at far også synes det er hårdt og I skal give jer selv den mulighed at komme ud. I kan tage i biografen, ud at spise, eller bare gå en tur hånd i hånd - kun jer, uden at blive forstyrret. Find tid sammen, en tid som kan give jer begge lidt fornyede ressourcer.
Har du været i mødregruppe? Måske kunne det hjælpe dig, hvis der var en gruppe du kunne være sammen med. Jeres børn er så gamle nu at de bedre kan være lidt selv og I kunne snakke om mere voksenting. Måske kunne du også have glæde af at gå til noget gymnastik eller til babysvømning. Nogle kvinder har stor glæde af at gå i baby-bio. Så får de set en film og har oplevet noget andet, som de kan fortælle far om. Der er også legestuer og på nogle biblioteker er der flere mødre som mødes.
Der er muligheder, men det kommer helt an på, hvor du er rent tankemæssigt.
Sender dig et stort knus og det skal nok gå. Du skal bare ikke være ked af at bede om hjælp, hvis du har brug for det. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske