Svar: Hjælp til skemad
20. marts 2006
Alder:
6 mdr.
Kære bekymrede skemad-kok
Jeg kan godt forstå din bekymring, især fordi du jo er liddt presset af tiden, da din barsel snart er forbi. Det skal dog nok gå, måske løser tingene sig, når mor ikke er der - læs ingen bryst, nødt til at spise andet):o)
Når det er sagt, så er det jo samtidig svært at vide hvad der foregår og hvor problemet ligger, når jeg ikke kan være hos jer. Der er mange ting som spiller ind, for at få et måltid til at fungere og hvad der lige præcis skal til hos jer, er svært for mig at vide. Måske skulle du tage din egen sundhedsplejerske med på råd?
Men ud over det, så er der flere ting jeg tænker. For det første så skal din søn sidde i høj stol ved bordet. Det er her man spiser og at sidde der skal forbindes med dette.
For det andet, så skal du prøve ikke at amme for meget i løbet af dagen. Han skal blive sulten, for at ville spise andet. Og hvis du har tanker som "han skal jo have noget, så nu ammer jeg ham", så er det skruen uden ende. Prøv derfor at holde dig til amning 3 gange dagligt (morgen, eftermiddag, aften).
Om morgenen laver du en portion havregrød med mælk og smørklat, til frokost en portion grøntsagsmos (lav det selv eller køb et glas fra 6 mdr), til aften en portion grøntsagsmos.
Prøv dig frem med forskellige typer af skeer. For nogle børn er det lettere at spise med en hård ske, for andre er det lettere med en ske af f.eks. silikone.
Nogle børn har lettere ved at spise mad som er mere flydende, andre har brug for en fastere tykkelse for at komme finde ud af teknikken.
Sæt ham i første omgang i den høje stol. Sæt dig foran ham. Hold tallekenen i hånden og fang hans interesse. "Hmmm - mam, mam", giv ham en skefuld, hold ham fanget, åben din mund, så han kan spejle sig i dig - ind med maden, gentag igen: "Hmm, mam, mam, åben munden ind med maden. Find en fast rytme og hav et vist tempo.
Hvis han er et barn som er meget opmærksom, så er tempoet og det at fange ham vigtigt. Går der for lang tid og er du for forsigtig, så fanger hans interesse alt muligt andet og så lykkes det ikke.
Giv ham ½ dl. i første omgang og så er det fint. Vand at drikke og skemaden er færdig. Giv ham så derefter et stykke agurk, pebberfrugt, en brødskorpe eller lignende, som han sidder med ved bordet, imens du spiser din mad. Her er måltidet fælles.
I takt med at han bliver ældre og kan holde fokus, så kan han godt finde ud af at han får lidt, du spiser lidt osv. men lige nu er det måden at gøre det på.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske