Svar: Søvn og opvågninger
20. marts 2006
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Jeg tror som du selv at din drengs opvågninger om natten handler mere om tryghed og vane end om sult. Jeg synes derfor det lyder fornuftigt at du prøver at give sutten i stedet for brystet, eller kun giver brystet kortvarrigt.
Har I mulighed for at lægge ham på eget værelse, for så var det måske tiden nu? Jeg tror nemlig også der er en risiko for at I vækker hinanden om natten, hvor I måske begge ville sove bedre, hvis I ikke lå sammen. Jeg ved godt at det er et stort skridt at tage, men det kan være løsningen.
Derudover så synes jeg du skal prøve at hjælpe ham med at skifte stilling, når han vågner om natten. Det mestrer han sandsynligvis endnu ikke selv, og det kan være en mulighed at hjælpe ham til ro igen. Stille og roligt hjælpe ham med at blive vendt lidt om på siden og få sutten, puttet igen.
Sveskemos kan have en god effekt på maven, men det kan andre former for frugtmos også. Derudover virker grøntsagsmos også godt på maven og så kan man sige at sødmælkesprodukter kan være lidt hårde for maven, når han ikke er ældre. Jeg vil derfor foreslå at du bibeholder grød med sveske eller frugtmos om morgenen, giver grøntsagsmos til frokost, grød om eftermiddagen evt. med lidt frugtmos og grøntsagsmos om aftenen. Det er med til at holde maven igang at grøden kun udgør 2 måltider og resten grøntsagsmos.
Prøv også at give ham grøntsagsmos med rodfrugter og kogt kød/fisk. Lav det evt. selv eller køb det på glas. Det kan også være godt for maven.
Til sidst vil jeg lige sige at selvom han er en stor dreng, så kan 4 måltider skemad være meget for ham i forhold til hans alder. Derfor kan det måske hjælpe på hans mave at du giver lidt mere mælk i løbet af dagen, i stedet for et skemåltid. Husk også vand til måltiderne.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske