Brev:
Søvn og opvågninger
20. marts 2006
Alder:
6 mdr.
Søvn og opvågninger
Hej
Du har tidligere hjulpet os med stor fordel og nu har jeg igen brug for et lille råd :-)
Vores lille dreng på 6 ½ måned vågner alt for tit op om natten. Jeg har den sidste måned givet ham fast føde og det fungerer efterhånden fint. Han får grød med frugtmos morgen og til frokost, lidt sødmælksyougurt naturel med frugtmos om eftermiddagen og om om aftenen grøntsagsmos og frugtmos til dessert. Derudover ammer jeg ham - nok 2-3 gange i løbet af dagen og når han skal sove om aftenen. Så han burde altså være stopmæt og jeg tror ikke, at det er derfor at han vågner så ofte om natten. Han er en stor dreng og vejer omkring 10 kg og er ellers glad og veltilfreds.
Men om natten vågner han bare hele tiden - i nat var det hver time. Jeg tager ham så over i sengen og ammer ham. Jeg forsøger nogle gange bare at give ham sutten, men den nægter han at tage eller også ligger han bare stadig og brokker sig og bliver mere og mere vågen. Hvis jeg så tager ham over i sengen ammer jeg ham men nogle gange giver jeg ham bare sutten mens han ligger i "ammestilling" og så falder han i søvn og jeg flytter ham over i hans egen seng. Dog er jeg nogle gange selv faldet i søvn, så han har sovet måske en ½ time ved min side.
Jeg er næsten sikker på, at det bare er trygheden han vil have og at han ikke er sulten, men jeg har ikke lyst til at han skal sove i "smørhullet". Har du nogle forslag til, hvad jeg kan gøre, for at få ham til at sove i længere tid og i sin egen seng. Jeg er snart træt af alt det natteroderi!
To andre små spørgsmål - hvor tit må de få sveskemos? Og er det ofte nok, at han har afføring hver anden/tredie dag. Han virker ikke som om, at han har ondt i maven af det. Jeg giver ham 3 tsk. laksulose 3 gange om dagen efter råd fra min sundhedsplejerske og indtil han begynder at kravle.
På forhånd tak :-)