Brev:
Ammedilemma
20. marts 2006
Alder:
3 mdr.
Ammedilemma
Kære Helen!
Først må jeg sige, at det er en virkelig fin hjemmeside og ikke mindst brevkasse. Jeg er meget imponeret og har fundet mange svar her! Alligevel føler jeg, jeg har brug for et svar til vores specifikke situation i enkelte sammenhænge. Jeg håber, du kan holde styr på alle mine spørgsmål. Jeg synes, det er så svært at formulere pr. brev, at det har taget mig en hel uge :o) at få flettet følgende sammen:
Baggrund: Min søn på tre måneder er ammet fuldt ud og jeg har indtil for en måneds tid siden virkelig nydt at amme. Sundhedsplejersken har vurderet, at han har høj risiko for at udvikle allergi (jeg er ikke sikker på, hun har ret, men må hellere holde mig til det for en sikkerheds skyld).
Jeg er generelt af den opfattelse, at børn selv kan finde ud af at styre deres liv og indtil videre har det fungeret utroligt fint. Min søn er så nem, at det er til at dåne over. Jeg er sikker på, det er fordi, jeg ikke bilder mig ind, at jeg er mere ekspert på hans behov end ham selv. Hvis han græder, kan han trøstes ved, man finder grunden (vi har været forskånet for kolik og indtil videre også sygdom).
Min sundhedsplejerske får mig til at føle, at jeg er for egoistisk, når jeg ikke føler for at amme alle seks måneder. Jeg tænker, at hvis jeg kunne få et enkelt afbræk eller to i løbet af de næste måneder, kan jeg godt amme ham seks måneder (jeg må dog sige, at hvis han af egen drift viser lyst til mere fast føde, vil jeg være ked af at nægte ham det).
1. Vil der være mulighed for, jeg kan få en pause? Jeg vil kun springe et enkelt eller to måltider over.
2. Hvordan kan det rent praktisk bedst lade sig gøre? Jeg læste et sted, at man kan malke ganske lidt ud engang imellem (for at ’drille’ mælkeproduktionen mindst muligt), fryse det hele ned, lægge i køleskabet om morgenen og varme op i flasken om aftenen…
a. Hvordan sørger jeg for, der kommer det rette forhold mellem tynd og fed mælk?
3. Og ikke mindst: hvor meget skal han have pr. måltid? Jeg har jo ingen idé om, hvor meget han får nu! Hvor stor er risikoen for, at han ikke vil tage brystet igen, hvis det kun sker tre gange i alt?
Hvor stor er skaden i forhold til allergi, hvis jeg begynder at give ham skemad inden han er seks måneder? Han kan jo selv sige til og fra i forhold til alt muligt andet, så hvorfor skulle han sige ’til’ i forhold til skemad, hvis han ikke er klar? Og det første stykke tid skal man jo alligevel supplere med amning til hvert måltid…
Hvorfor skal man amme seks måneder? Har du en henvisning til den/de videnskabelige artikler, der beviser, at fire måneder ikke er godt nok?
Venter spændt på svar.
Med venlig hilsen
En Glad Mor