Svar: Modermælkserstatning i grønsagsmos
16. marts 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Pia
Så vidt jeg ved sker der ikke umiddelbart noget ved at du laver maden helt færdig med mme, når du fryser den ned.
Normalt anbefaler jeg dog at man laver en ren grøntsagsmos, med grøntsager og lidt af kogevandet og så fryser dette. Det anbefales nemlig at frugt og grønt optøes direkte i gryden, hvor kød og fisk optøes i køleskab eller i koldt vand.
Samtidig anbefales det at man sørger for at optøet kød gennemvarmes, f.eks. bør små kogte kødboller koge i mindst 5 minutter efter at have været frosset.
Mit råd er derfor at du laver en ren grøntsagsmos, fryser den ned i små mængder. Tager det op du skal bruge, varmer det direkte i gryden og hvis der skal kød i, så lader du det koge med i mindst 5 minutter.
Her slukker du så for varmen, og kommer så her fedtstof og mælk i og så er retten serveringsklar.
Håber dette er klart nok:o)
God appetit.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske