Svar: Måske ikke nok mælk
16. marts 2006
Alder:
4 mdr.
Kære Tina
Du kan sagtens prøve at øge din mælkemængde:o)
Det drejer sig først og fremmest om at lægge hyppigere til, som du også selv er inde på. Det vil sige, at hvis du plejer at amme hver fjerde time, så prøv kun at lade 2-3 timer gå imellem. Ved at lægge hyppigere til, så viser du kroppen at der er brug for mere mad og derfor sættes produktionen op,- efterspørgsel og udbud.
Sørg også for at få nok at spise og drikke selv. Ofte går hele formiddagen med barn, amning, pusle, bade, skifte igen, pludre lidt osv. og så er klokken måske blevet over 12 og du har faktisk ikke rigtig selv fået noget at spise, er måske knap nået i bad. Det duer ikke!
Du skal spise morgenmad og frokost og gerne mellemmåltid ind imellem, hvilket bare kan være en gulerod (hav en skål med skrællede gulerødder liggende parat i køleskabet). Der går måske 4-6 timer efter at du har spist noget, til det du spiser er kommet videre i kroppen og blevet omdannet til mælk, så for ikke at 'føle dig tømt' om eftermiddagen og aftenen, så skal du sørge for at fylde dig selv lidt op hyppigt.
Ud over hyppige amninger, mad og drikke er det også godt at skifte imellem ammestillinger. Din datter stimulerer brystet forskelligt alt efter hvordan du lægger hende til. Brug den traditionelle stilling, lad hende ligge i tvillingestilling og prøv at lægge dig ned og amme. Det er ligeledes vigtigt at du sørger for at hvile dig i løbet af dagen, så derfor kan det være en fordel at lægge sig ned.
Du kan købe ammete, hvis du kan lide te og du kan også prøve at drikke 1 maltøl/mørk hvidtøl om dagen. 1 glas formiddag og 1 glas aften er et gammelt husmoderråd for at øge mælkemængden.
Hvis du følger ovenstående burde du kunne øge din mælkemængde i løbet af 1½-2 døgn.
Jeg kan godt forstå at du gerne vil amme så meget og så længe som muligt. Da du virker i tvivl om hvorvidt det egentlig handler om at din datter er mere sulten, kunne du måske prøve at tilbyde hende lidt mælk på en flaske. Hvis hun ikke spiser mere end 25 ml så er hun nok ikke sulten og måske kunne en stu så være et alternativ:o)
Hvis det viser sig at hun har behov for mere mad og det er svært for dig at øge din mælkemængde tilstrækkeligt, så kunne du også forsøge med lidt skemad. Du kan jo f.eks. lave lidt grød med din egen mælk. På den måde ammes din datter jo stadig, men kan samtidig få noget som måske mætter hende mere i løbet af dagen. Der er ikke noget i vejen for at gøre dette, hvis du ikke kan øge din mælkemængde yderligere.
Det gør dig bestemt ikke til en dårligere mor! Tværtimod:o)
Rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske