Svar: Morgentrætte
16. marts 2006
Alder:
5 mdr.
Kære Morgen-trætte
Først tak for de pæne ord; så må vi se om jeg kan hjælpe jer lidt videre:o)
Børns søvnbehov er jo forskelligt, men generelt kan man sige at et barn på jeres datters alder vil have behov for 3 lure i løbet af dagen og de vil tilsammen vare ca 5 timer. Dette stemmer altså fuldstændig overens med den fornemmelse I selv har.
Sandsynligvis vil hun først omkring de 6 mdr. kunne nøjes med to lure i løbet af dagen. I begyndelsen vil hun tage en lille powernap på 20-30 minutter ofte om eftermiddagen, men ellers vil hun med tiden kunne nøjes med en formiddags og eftermiddagslur, som tilsammen så vil vare 3-4 timer.
Det er et eller andet sted meget symptomatisk at jeres datter vågner efter ca 40 minutter. Dette ses ofte og skyldes som regel at barnet enten har en bøvs der klemmer, eller er på vej fra et søvnstadie til et andet.
Hvis det er en bøvs, hjælper det at tage hende op, komme af med luften og forsøge at putte hende igen. Hvis det handler om at skifte søvnstadie, så hjælper det ikke at tage hende op. Derimod forsøge enten at lade hende selv finde tilbage til søvnen igen, eller berolige hende lidt med lidt kærtegn eller blid vuggen (ikke snak og ikke underholdning). Altså prøve at hjælpe hende med at sove videre.
Det er derfor en rigtig god idé at I prøve at køre tur med hende for at holde hende sovende. Det er udmærket i en periode for at få hende ind i en anden rytme.
Derudover så tror jeg I skal prøve at tilbyde hende lidt mere mad. Da hun spiser ½ dl. dagligt uden problemer, så ville jeg prøve at tilbyde hende ½ dl x 2 dgl. Altså f.eks. ½ dl. grød om formiddagen og ½ dl. grøntsagsmos om aftenen. Langsomt øges mængden til 1 dl 2 x daglig og når hun kan spise mere end dette, så øger I til 1 dl x 3 daglig.
Udover skemaden har hun fortsat brug for meget mælk og derfor skal du bibeholde samme mængde mælk som tidligere. Skemaden skal i første omgang komme ud over mælkeindtaget og derved vil det mætte hende mere. Hun skal være ældre før skemaden kan udgøre et mælkemåltid og hun kan så her få skemad og mælk af en kop.
Hun er jo en stor pige, så jeg tror den lidt mere faste føde vil hjælpe jer videre.
Med hensyn til ændring om aftenen, så er det, som du har forsøgt en rigtig god idé at forsøge amning eller evt. give en flaske sen aften. Det kan hjælpe til med at skubbe sovetiderne lidt, så det kommer til at passe mere ind til jeres rytme.
Dog må man sige at hun sover rigtig rigtig flot i forhold til sin alder og man kan næsten ikke tillade sig at klage over dette:o)
Jeg vil tro at hvis I fortsætter som hidtil og derudover følger mine forslag, så vil I se en ændring i løbet af en måned og det er da til at overse er det ikke? :o)
Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske