Brev:
Morgentrætte
16. marts 2006
Alder:
5 mdr.
Morgentrætte
Kære Helen,
Tak for en suveræn brevkasse, som vi virkelig nyder godt af.
Jeg har et par spørgsmål omkring vores datter på 4½ måned (bliver 5 måneder i slutningen af marts), som vi gerne vil have din mening og råd om. Hun stortrives, er glad og meget stor (måler cirka 68 cm og vejer omkring 8,6 kilo). Hun ammes fuldt, men vi er de seneste to uger begyndt at give hende lidt grønsagsmos (ca ½ dl) om aftenen. Hun spiser med stor vellyst.
Hun sover relativt godt i forhold til sin alder, men om dagen vågner hun konsekvent efter 40-45 minutter, hvilket plager mig en hel del - det er også tydeligt at hun ikke er udsovet (dette uanset om det er koldt, varmt, larm eller stille). Vi har alle en meget bedre dag, hvis hun tager lidt længere lure, hvilket kun lykkes, hvis vi ruller i barnevogn, og det er for meget for mig 2-3 gange dagligt (her vågner hun også, men kan rulles i søvn).
Vi forsøger at kigge på hende og på klokken, og der er så nogenlunde en fast rytme i putte-tidspunkterne (cirka 3 lure på en dag – Indtil videre har jeg forsøgt at få hende til at sove cirka 5 timer om dagen, men lige for tiden er det nok snarere 4-4½ time).
Et andet spørgsmål i forhold til hendes søvnmønster er at hun konsekvent vågner kl. 5 hver morgen. Det ligner meget en form for vanebetinget opvågning. Det er meget tidligt at stå op for vores lille familie, og vi ville gerne at hun kunne sove til cirka 6. Hvornår er det muligt at ’manipulere’ med deres søvnrytme og forlænge den eller skubbe den? Jeg har forsøgt at amme hende kl. 23-24, men hun vågner stadig kl. 5
Hun puttes kl. cirka 20, og sover til cirka 03.00 -03.30, hvilket jo er utrolig flot. Hun ammes og sover så igen til 05.00, altså 9 timer i alt. De få gange, hvor hun har taget en time mere om morgenen, vågner hun en hel del mere udsovet og glad; og vi får alle en bedre dag.
Jeg tænker på, om hun måske sover for meget om dagen, dvs. for mange timer i alt, men synes hun behøver de tre lure. Jeg er usikker på, hvorvidt hendes søvn er lige i underkanten af hvad der behøves for en pige på 4½ mdr. og vi ville gerne at hun kunne sove 1-2 timer mere i døgnet; vi synes også at kunne læse ud af hende, at hun behøver det (gaber, gnider sig i øjnene osv.).
Helt konkret kunne vi godt bruge et par råd i forhold til hvad der er hensigtsmæssigt at gøre både dag- og morgen: Er det bedst at lade hende ligge selv og overhøre hendes snakken/brok/gråd eller stå op og vende hende, give sut? Vi synes vi har prøvet det hele – uden held. Vi har en fornemmelse af at vi selv har givet hende vanen med at vågne kl. 5 om morgenen, fordi vi da hun var mindre begyndte at vugge hende, flytte hende, tage hende op for at få hende til at falde i søvn igen, og nu spekulerer vi på om vi må afvænne hende ’meget konsekvent’ og lade hende selv falde i søvn igen med gråd (dvs. lidt a la: God nat og sov godt metoden).
Mange hilsner
De morgen-trætte