Svar: Den svære kravlekunst
15. marts 2006
Alder:
11 mdr.
Kære "utålmodige forældre"
Det lyder som om I gør det helt rigtige, men det er svært at lære at kravle og det giver mange frustrationer hos barnet.
Når I holder hende i kravlestilling, så hjælp hende med at vugge frem og tilbage, frem og tilbage - rokke, rokke, rokke. Det er oftest fra den rokkende stilling at barnet begynder at kravle.
Hvis I har meget glatte gulve kan det være svært for jeres datter at stå fast. Måske kan I besøge et par bedsteforældre en dag og øve dig, hvis de f.eks. har faste tæpper og det kan være med til at sætte det igang. I kan også prøve at sy et par ruskindslapper på et bar bukseknæ i håb om at hun så bedre kan stå fast på knæene. Røde ruskindshjeter kan være fine til en lille pige:o)
Et par bløde skindsko på fødderne kan også hjælpe hende til bedre at komme afsted.
Som sagt så er det en frustrerende alder og ofte er det sådan at barnet, når det endelig finder teknikken, så får bevæget sig den forkerte vej. Det kræver altså stor tålmodighed både for barn og forældre:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske